Dagens Betty.

Idag skulle jag och Betty egentligen iväg och hoppträna, men träningen blev inställd. Det har varit fruktansvärt dåligt väder hela dagen. Trevor kör från Skyrup och det är tydligen ännu sämre där. Vi skulle försöka få ihop det nästa vecka istället.

Betty var en enda lerhög när hon kom in från hagen idag. Trots att hon går i en enorm hage är det vansinnigt lerigt. Det säger väl en hel del om hur mycket det regnar nuförtiden. Jag är så galet trött på att allt är lerigt, mjukt och smutsigt. Det hade suttit fint med tjäle i marken och femtio centimeter snö nu.

Jag började med att borsta min häst ordentligt. Hon var på riktigt myshumör idag så vi drog ut extra på mysandet. Bettys svans var alldeles lerig den också. Jag doppade den en gång i en spann med vattnet och genast fick vattnet samma färg som chokladmjölk. Efter att den var utborstad blev det fläta, så nu får vi hoppas att den inte går upp.

Eftersom det inte blev träning idag tänkte jag att Betty skulle få springa av sig lite i paddocken istället, bara för att bli av med lite överskottsenergi. Hon brukar härja runt som fanken när hon får springa lös där, men idag var hon mer intresserad av löslongering. På eget initiativ rörde hon sig runt mig på en volt med sänkt huvud.

Ändrade planer igen, med andra ord. Det var en evighet sedan vi löslongerade och ändå fungerade det helt prickfritt idag. Hon bytte varv, stannade och kom in till mig på minimala signaler. Rätt vad det är bara lossnar vissa saker med andra ord.

Hästarna fick komma in tidigare än vanligt idag, de andra stod redan vid grinden och var inte alls intresserade av att vara ute i regnet mer. De gick gladeligen in i sina boxar och jag sade god natt till allihopa.
Imorgon hoppas vi på uppehåll.

Kommentera

