Dagens Betty.

Idag var fyra av fem hästar från stallet med ute på en skogstur. Vi tog samma runda som igår då det är väldigt blött ute i skogen och därför inte riktigt går att rida alla rundor. Betty var mycket lugnare än igår och verkade ha landat lite på jorden. Trafiken gick hur bra som helst, vilket känns riktigt skönt. Snart tror jag att vi är redo för vår första runda på egen hand ute bland bilarna. Eventuellt blir första gången med mig jämte henne på marken. Det är en helt annan trygghet för henne att ha mig bredvid. 

Även idag tog vi oss uppför berget i alla gångarterna. Betty var riktigt avslappnad, sänkte huvudet och tuffade på framåt. Hon bromsade superfint i nerförsbackarna. Jag märkte inte minsta lilla tendens till att ha bråttom hem idag, hon höll sig lugn och lyssnade på mig och det tempo jag valde. 

Vi red även idag igenom några vattenpölar och det är inga som helst problem. Betty känns inte alls som tre år utan emellanåt som en vuxen pålle. Det är helt galet att hon är så självsäker och mentalt mogen redan nu. När de andra hästarna börjar småtrava framför henne väntar hon snällt på min signal innan hon ger sig av. Hon bryr sig inte överhuvudtaget om vad de andra tittar på, skyggar för eller vilket tempo de väljer. Idag när vi var så många var det dessutom perfekt träning för henne att ha hästar både framför och bakom sig. Det fungerade också galant. Det är verkligen en helt fantastisk liten pärla jag har och jag är så oerhört stolt över henne.

När vi kom hem efter drygt en timme var Betty inte ens svettig, trots att hon arbetat i alla gångarter i backar och tempoväxlingar. Nu har hon ett par vilodagar framför sig då jag ska åka ner till Lund och avsluta skolan för den här terminen. 

Kommentera

