Tokiga hästminnen.

Som ni redan vet tycker jag att det är helt galet roligt när ni delar med er av era hästhistorier så jag tänkte att vi skulle skratta lite tillsammans och berätta om våra tokigaste hästminnen. Jag kan vara generös nog att börja.

Många av er vet att jag sedan tre år tillbaka är medryttare på ett nordissto vid namn Ofelia. Förra hösten skadade hon sig i ena bakbenet och under igångsättningen skulle hon skrittas i 30-40 minuter om dagen. Ofelia är en fullkomlig energibomb som bara väntar på att få explodera. Jag behöver nog inte säga att hon inte uppskattade skritturerna för fem öre.

En dag fick jag en riktig snilleblixt. Jag tänkte att jag skulle ta med Ofelia som handhäst under tiden som jag red den ena ponnyn i stallet. Ofelia skulle få gå i sitt eget tempo och göra lite vad hon ville. Vi begav oss ut på en gigantisk, snötäckt åker som tar ungefär 40 minuter att skritta runt.

Jag hoppade upp barbacka på Carisma och hade Ofelia i grimma och ett långt grimskaft. Under första halvan av ridturen fick jag bokstavligt talat dra med Ofelia. Sur som den värsta åsnan i världen släpades hon med bakom Carisma. Hon hade troligtvis aldrig känns sig så förnedrad i hela sitt liv. 

Efter halva rundan vände vi hemåt igen. Ofelia gjorde omedelbart två gigantiska caprioler. Jag hann bara säga ‘neeej’ innan hon satte av hemåt i full kareta. Självklart drogs jag av Carismas barbackarygg och dök elegant ner i snön. Som tur var vägrade jag släppa grimskaftet och Ofelia stannade omedelbart. Jag kravlade mig upp på ponnyryggen igen och höll Ofelia i grimman hela vägen hem.

För första och sista gången i sitt liv hade Ofelia tagits med som handhäst.

Nu är det er tur.
Vad är det roligaste, tokigaste och mest korkade du har gjort i hästsammanhang?
Ett gäng berättelser kommer publiceras här. Glöm inte att ange era bloggadresser så att vi kan länka till er.

Kommentera

