Dagens Betty.

Idag hade jag egentligen tänkt mig en skogstur, men innan jag var rädd att jag inte skulle hinna tillbaka innan det blev mörkt, så jag och Betty höll oss i paddocken istället.

Vi jobbade på böjda spår i alla gångarter och fortsatte även med öppnan. Det märks att Betty börjar bli starkare. Idag orkade hon gå i en stadig öppna i både skritt och trav åt både höger och vänster på halvlång tygel. Självklart är inte tvärningen optimal, men det kommer med tiden. Betty är ju bara tre år.

Utöver öppnan red vi några enkla byten vilket fungerar riktigt bra. Vi gör bytena för att det ska hända lite i mentalt för Betty. Bytena i sig är inte speciellt jobbiga då jag i princip bara kräver att hon ska byta galopp. Kraven ökar förstås i takt med hennes utbildningsnivå och efter hand som hon blir starkare och mer bärig.

Vi varvar övningar med skrittpauser för att hon ska få tid att återhämta sig och fundera över vad vi nyss gjorde. Då och då passar jag på att under pauserna bara flytta in framdelen något steg och sedan berömma. Det ska känns enkelt och roligt för henne att göra nya saker.

Jag är fantastiskt nöjd med min lilla tjej efter idag. Det märks att hon blir starkare och starkare och orkar mer och mer. 

Kommentera

