Dagens Ofelia.

Ofelia, som är min hästs stallpolare, har varit min medryttarhäst i tre år. Hennes ägare, som även är stallägare, bröt benet för ett par månader sedan och har nu fått tillåtelse att börja rida igen. Sjukgymnasten godkände förslaget idag så till helgen är det dags för Marie att sitta upp för första gången på länge.

För att Ofelia inte ska vara helt vild på fredag när det är dags för premiärturen ska jag rida henne nu i veckan och förhoppningsvis göra henne yttepyttelite lugnare.

Idag höll vi till i paddocken och herregud så fantastisk hon är den här hästen. Trots att hon har vilat länge nu är hon hur mjuk och smidig som helst. Minsta lilla vink löd hon. Vi provade på både skolor och skänkelvikning, alltihop gick hur bra som helst. Öppnan flyttade vi dessutom ut från långsidan till diagonalen då jag har svårt för skolor på diagonala spår. 

Emellanåt blev Ofelia lite låg i formen, men vem kan klandra henne? Jag låter henne välja form själv då hon inte har riktigt samma styrka längre. Den kommer tillbaka nu när hon kommer igång igen. Galoppen är helt klart det hon har svårast för då hon rent exteriört har svårt att få under bakbenen och samla sig. Idag blev det bara ett par varv galopp åt varje håll helt utan krav bara för att hon tycker att det är så fantastiskt kul att springa.

Tokiga, vackra brud. Det känns fantastiskt bra att vara tillbaka på den ryggen efter ett alldeles för långt uppehåll.


Jag och toktjejen i oktober 2010.

Kommentera

