Mikaela tipsar: Skydda vintertäcket.

Vi är många som spenderar hundratals kronor på att köpa välsittande, fodrade vintertäcken för att värma våra klippta och täckesbehövande hästar. Vi vet alla hur det svider i plånboken av att släppa ut sin häst med ett sprillans nytt vintertäcke, för att dagen efter hämta in sin häst med samma täcke totalförstört.
Jag har haft tur och sluppit få mina vintertäcken sönderbitna tidigare, men fick förra vintern ett par täcken förstörda i hästarnas lek.

Så för i år har jag vidtagit en simpel åtgärd. Jag har införskaffat fler ofodrade regntäcken, som inte kostar hälften så mycket som vintertäckena, för att kunna lägga ett ovanpå vintertäcket hästen har på sig i hagen.
Varför?
Skulle hästarna slita i täckena vid lek är det bara det ofodrade regntäcket som går sönder och inte vintertäcket. Min plånbok blir i alla fall gladare av att köpa nya, billiga ofodrade regntäcken än att köpa dyra vintertäcken stup i kvarten.


Pim, med ett tjockt vintertäcke underst, och ett ofodrat regntäcke överst.

Kommentera

