Dagens Betty.

Idag var det som sagt hoppning på schemat. Mikaela transporterade sig och Herkules till paddocken vid stallet där Betty står. Vi byggde en ganska enkel bana bestående av en tvåkombination, en linje och en trippelbarr samt ett gäng travbommar.

Betty var för det första livrädd för Herkules. Han har verkligen enorm pondus bara av att finnas till. Hela uppsynen var ren och skär energi som väntade på att explodera. Han lugnade ner sig efter en liten stund, men då hade Betty redan blivit rädd. Hon verkade tro att han vid första bästa försök skulle försöka ha ihjäl henne.

Självklart gjorde rädslan att hon blev spänd så vi började med att bara skritta runt för att få henne att slappna av. Efter en stund lugnade även hon ner sig även om hon fortfarande tyckte att den vackra hingsten var farlig. 

Betty hoppar ju alltid bra, hon är en riktigt duktig liten hoppare. Dessvärre får hon ibland för sig grejor och jag vet inte riktigt varför. En av dem är att hon väljer att springa jämte hindret istället för att hoppa över. Utan synbar anledning smiter hon vid sidan bara för att hon kan. Hon hoppas ju mycket på lång tygel och det går riktigt bra, men vissa gånger blir hon såhär smitig. Hon är inte rädd eller något sådant, men hon gör det ändå.

Idag började hon med att smita efter bara något språng. Troligen var hon helt enkelt lite spänd och sen fick hon för sig att göra på det här viset. För att lösa det får jag helt enkelt sänka tempot, trava mot hindren och låta henne hoppar. Efter några språng lossnar det. Problemet är att jag efter några sådana smitningar tappar lite förtroende för henne och det blir helt enkelt att jag passar på henne istället. Tyvärr leder det även till att eftergiften inte riktigt är vad den brukar vara.

Dagens pass var verkligen upp och ner. Betty var superduperfin ibland och raka motsatsen ibland. Självklart berodde mycket på att hon var spänd, men det var väldigt bra träning för henne att träffa på en helt ny typ av häst samtidigt som hon skulle fokusera på sin matte. Det tog ett tag innan jag kände igen min hopptokiga lilla pärla, men när hon väl kom in i hoppningen ordentligt var hon där på alla sätt och vis.

Jag var inte heller speciellt duktig idag. Jag red inget vidare och blev alldeles för passiv. Jag gör för lite helt enkelt, unghästrider för mycket fortfarande trots att min tjej börjar bli större.

Från det här passet, med hela tre avramlingar, tar vi med oss både det som varit riktigt bra och det vi behöver träna mer på. Nästa gång vi hoppar ska vi göra det så enkelt det bara går eftersom hon nu hoppat lite klurigare saker ett par gånger i rad.

0 thoughts on “Dagens Betty.

  1. Ping: Hoppfilm. « Speaking Horse

  2. Ping: Hoppfilm. « Speaking Horse

Kommentera

