Behov av närhet.

Som jag redan har berättat blev Betty sjukt rädd för Herkules när de träffades i förrgår. Hans energi skrämde helt enkelt henne och efter det vågade hon inte riktigt lita på honom, trots att han egentligen är världens snällaste.

När vi hade ridit färdigt ställde jag Betty i stallgången där hon brukar stå efter ridturerna och äta sitt kraftfoder. Under tiden som hon äter gör jag lite annat som att tvätta bettet, hänga in sadeln och borsta av täcket. I vanliga fall är Betty väldigt oberörd av vad jag gör och fokuserar helt och hållet på pelletsen i hinken, men i förrgår var hon väldigt noga med att hela tiden se mig. När jag försvann in i sadelkammaren tog hon ett par steg framåt för att fortfarande kunna se mig. Hon kunde inte stå och äta lugnt förrän jag var i närheten av henne och ville inte stå ensam kvar när jag gjorde något annat.

Efter att Betty hade blivit rädd för Herkules behövde hon ha sin matte nära sig för att kunna känna sig lugn. Även den tuffaste bruden behöver ibland lite extra stöd när något har varit ovanligt jobbigt.

Kommentera

