Gårdagens Pim.

För att försöka bota Bettys hemlängtan i skogen är tanken att jag ska tömköra lite ute. Då får hon gå först, men jag håller mig på marken har har därför lättare att ta de situationer som uppstår. Jag hanterar mycket hellre problem och protester från marken än från ryggen.

Tyvärr är jag väldigt oerfaren när det kommer till tömkörning. Jag har bara tömkört lite på ridskolan och då har det varit väldigt vana hästar. Betty är helt grön hon också, så jag kände att vi behövde lite hjälp innan vi försöker första gången. På lördag kommer Mikaela för att hjälpa oss, men jag tjuvstartade redan igår genom att prova tömköra Mikaelas Pim.

Pim är en fantastiskt välkörd liten ponny, men han gör ingenting gratis. Det gäller att göra rätt för att han ska göra det man ber om. Tömkörningen är annorlunda jämfört med ridningen, men jag tror att den kommer kunna hjälpa mig mycket i ridningen framöver. Jag måste sluta unghästrida. Framför allt behöver jag sluta med överdrivet ledande tygeltag och dessutom lära mig att ha lite kontakt i munnen. Det är stor skillnad mellan att rida med stöd och att rida med kontakt. Att inte ha lång tygel hela tiden är en förutsättning för att hinna svänga och stanna i tid, allra helst på en hoppbana.

Lille Pim var superduktig idag och jag fick verkligen träna ordentligt. Han är supersnäll, men han passar på att smita undan när han kan, vilket gjorde att jag var tvungen att få bättre koll på tömmar, kontakt, min placering och mitt kroppsspråk. Nu hoppas vi att Betty förstår tömkörningen och att det kan hjälpa henne att komma över sin hemlängtan.


Såhär brukar det se ut när Pim tömkörs.  

0 thoughts on “Gårdagens Pim.

  1. Angelica

    Det är så himla roligt att tömköra! Men från början kan man ju bli lite förvirrad, eller iaf jag blev det när man inte kan använda benen 😉 Jag ska faktiskt åka och köpa en egen tömkörningsgjord på lördag så jag slipper låna 😀

    Svara
    1. Speaking Horse

      Ja, det var det minsann! Dessutom galet nyttigt för mig. Känner att jag kan förbättra min ridning mycket genom tömkörningen då jag inte har något val när jag tömkör. Det ska bli väldigt spännande att se hur Betty reagerar.
      Oh, du har fallit för det ordentligt hör jag. 🙂

      Svara
      1. Angelica

        Ja verkligen och min pålle gillar det också så då är det ännu roligare. Det är något vi kan göra nu när han är konvalescent också så det ger glädje åt både honom och mig. Vissa saker som fungerar super på töm ska jag bara översätta till ridningen sen, så får vi se hur det går 😉
        Jag tycker ens kommunikation blir mycket bättre också när man tömkör regelbundet, bara positivt alltså 🙂

        Svara
        1. Frida

          Det är ju perfekt!
          Det är så himla smidigt att det går att träna in saker på töm som man har nytt av sen.
          Ja, eller hur. Dessutom kan man använda kroppsspråket mycket på töm, vilket jag tycker är bra. Det var faktiskt riktigt roligt, så nu blir det minsann tömkörning regelbundet för vår del också. 🙂

          Svara

Kommentera

