Dagens Betty.

Det blev faktiskt en extra vilodag för Betty idag. Tanken var egentligen ett paddockpass. Paddocken var frusen så Pekka höll på att harva den och jag kände inte riktigt att jag hade tid att rida heller. Jag ska iväg och träffa mina fantastiska tjejer ikväll.

Den träning det blev för Betty var åtminstone ensamträning. Under den dryga timmen det tar för mig att mocka, ströa, packa höpåsar, fylla på vattenhinkar, dela ut kraftfoder och morötter samt sopa stallgången går hon ensam utan de andra hästarna. Hon vågar inte gå i nedre delen av hagen så idag satte jag en spann med kraftfoder där nere för att hon skulle röra sig i hela hagen. Så länge jag var i närheten åt hon, men när jag försvann utom synhåll gick hon upp igen. När jag sen kom tillbaka och gick ner i hagen för att hämta bollen till stallhunden kom hon genast och började äta igen. När jag lämnade henne stod hon faktiskt kvar, så det var minsann ett litet framsteg.

Betty är absolut inte hysterisk när hon är ensam, men hon rör mer på sig och håller mer koll på vad som händer runtomkring henne. Ibland verkar hon komma på att de andra hästarna är borta och tar ett par varv i trav och galopp innan hon lugnar sig igen. Det är verkligen tydligt att hon behöver vara ensam för att vänja sig vid det också.

Kommentera

