Dagens Betty.

Idag hade jag och Betty besök av Mikaela som skulle lära oss hur man tömkör. Jag provade ju på Pim i onsdags för att själv få in känslan då Betty aldrig tömkörts tidigare.

Jag köpte faktiskt en tömkörningsgjord (Börjes har en för bara 199kr) för att slippa krångla med selar och sådant. När gjord, träns och tömmar var på plats gick vi in i paddocken för att börja så smått där. Betty förstod direkt vad det handlade om och slappnade av riktigt fint mot slutet.

Anledningen till att vi ska börja med tömkörning är ju för att kunna lösa vårt skogsproblem, då hon har så bråttom hem från skogen och inte är bekväm med att gå först utan mig. Tack och lov visade sig problemet även idag från marken. Till min stora glädje var hon lite tveksam när vi gick iväg, försökte vända ett par gånger och ville inte riktigt gå fram. Stundtals gick hon riktigt bra.

Efter att vi hade gått en liten bit på grusvägen vände vi hemåt genom att göra en stor volt på en av åkrarna. När vi vände hemåt fick hon precis sådär bråttom som hon har när vi är ute och rider i skogen på egen hand. Jag är faktiskt riktigt glad när det visade sig att ridproblemet även fanns vid tömkörning. Jag vill mycket hellre ta strider från marken än från ryggen. Efter ett antal halter och några ‘mikrohalter’ (egentligen ordentliga halvhalter) lugnade hon faktiskt ner sig och lyssnade på mina förhållningar.

Jag är sjukt taggad inför fortsättningen med tömkörningen! Vi kommer tömköra en liten sväng varje dag tills vi får ordning på skogsproblemet en gång för alla.

Kommentera

