Hur veckans träning blev.

Den här veckan har vi gjort allt annat än att hålla oss till den ursprungliga planen! Betty har utöver motionen fått träna på att stå ensam i hagen medan jag har fixat i stallet.

Måndag: Katastrofridning i skogen. Jag upptäckte att Bettys protester inte enbart är protester, utan att de grundar sig i att hon inte känner sig trygg när hon måste gå först utan mig.
Tisdag: Träning för fantastiska Trevor. Betty var väldigt avslappnad och utförde allt precis som hon skulle.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Promenad till fots. Betty fick undersöka det som ville lukta på. Jag provade även att skicka fram henne så att jag kunde gå i ridhöjd. Det fungerade bra, även om hon stundtals blev lite förvirrad av att gå framför mig.
Fredag: Vila.
Lördag: Mikaela kom ner för fotografering och tömkörningslektion. Tömkörning är ett försök i att lära Betty att gå framför mig utan att jag behöver sitta på, då jag mycket hellre löser problem från marken. Till min stora glädje visade sig samma problem i tömkörningen som i ridningen, vilket gör att vi kan jobba vidare härifrån.
Söndag: Andra tömkörningen och Betty gick mycket bättre. Jag måste hålla koll på kontakten med henne (som enbart finns genom tömmarna) för att kunna hindra henne från att vända innan hon faktiskt gör det. På vägen hem var hon taggad till tusen, men lyssnade ändå fint på mina förhållningar.

Jag ser fram emot nästa vecka då vi ska fortsätta att jobba med tömkörningen och att få Betty att vilja gå först. Jag tror verkligen att vi kan lösa det här nu, vilket känns fantastiskt skönt.

Kommentera

