Dagens Betty 2.

Efter att vi hade tömkört färdigt idag rullade jag ihop tömmarna och satte fast dem i gjorden. Jag släppte, gick fram ett par steg och lockade på Betty med ett ‘kom tjejen’. Hon började genast gå så jag gick framför henne ner till stallet. När hon på vägen hittade något extra intressant att titta på behövde jag bara smacka lite och ropa på henne för att hon skulle fortsätta följa efter mig. Om hon var på väg att gå åt ett annat håll stannade jag bara. Hon stannade också och var igen med på vad uppgiften var. Helt lös följde hon även med in i stallet och stannade där jag bad henne stå i stallgången.

När vi har tömkört känner sig Betty lite ensam och behöver verkligen sin matte. Det är då jag passar på att göra sådant här, då hon egentligen inte riktigt är den typen av häst som helt obekymrat går lös och inte tänker på något annat. Väl på plats inne i stallet vill hon ha sig nära mig. I vanliga fall ställer jag en hink med pellets framför henne och medan hon äter tvättar jag bettet, sopar stallgången, ställer undan ryktlådan, hänger upp utrustningen och så vidare. Efter tömkörningen vill hon ha koll på mig, hon vill se mig och hon vill allra helst att jag ska stå jämte henne, klappa henne och prata med henne. Om det är det hon behöver när hon har gjort något så läskigt som att bli tömkörd ställer jag mer än gärna upp. Stallsysslorna kan jag sköta när hon har kommit ut i hagen.

Kommentera

