Dagens Betty.

Eftersom det är stenhårt i marken nu och därför inte går att göra annat än att skritta fick det bli ytterligare ett tömkörningspass för mig och Betty. Vi började i paddocken bara för att känna in oss lite i tömmarna då vi fortfarande inte har någon vidare vana. Efter ett par volter begav vi oss ut på grusvägen för att jobba vidare på att lämna hemma och komma hem. På vägen ut gjorde faktiskt Betty enorma framsteg. Jag har blivit mycket bättre på kontakten med hennes mun och att driva framåt. Eftersom det enda sättet att driva är via rösten måste man smacka mycket, mycket mer än vid ridning. Det går ju inte att bara krama till med skänkeln när man går på marken. Det blev inte en enda vändning på väg från gården idag, vilket är en enorm förbättring från första gången!

Vi gick lite längre än vi har gjort de andra gångerna. Efter att vi hade vänt hemåt kände sig Betty nog lite ensam och skyndade på. När jag bad henne bromsa backade hon och svängde ut på en åker. Den åkern är plöjd och har nu frusit, men Betty sjönk igenom och blev riktigt arg för att underlaget släppte. Hon har minst sagt ett jäkla humör, den här damen.

Jag ledde ut henne på vägen igen, vände henne rätt och återgick till ursprungsläget. Ytterligare en gång skyndade hon iväg så jag gick fram till ledposition för att göra några halter, backa ett par steg och kontrollera att hon var med mig. Efter det blev hon mycket lugnare, så jag ska göra det varje gång vi vände hemåt, bara för att hon ska förstå att jag fortfarande är med henne. Sista biten hem gick riktigt bra, och vi kunde göra lugna, fina halter där hon väntade på min signal innan hon började gå.

När vi kom hem igen gick vi in i paddocken. Jag vill inte att hon tror att vi är klara bara för att vi är hemma igen. Eftersom hon än så länge inte är avslappnad när vi är ute och tömkör vill jag även hitta avslappning innan vi slutar för dagen. Om hon tror att hon alltid ska vara spänd under tömkörning kommer hon troligtvis att älga på ännu värre när vi är på väg hem. Vi tränade både böjda spår och rakriktning, så det blev ett gäng volter och serpentinbågar innan vi var färdiga för dagen. Betty arbetade i en låg, avslappnad form som faktiskt är målet även i ridningen just nu.

Min nya utsikt.

0 thoughts on “Dagens Betty.

  1. Elin H

    Det är som hon står snett på nåt vis på bilden va? Eller kamera vinkeln för annars är hennes bakdel riktigt ojämn xD

    Svara

Kommentera

