‘Vem fan är Rolf-Göran Bengtsson?’

Igår fick Rolf-Göran Bengtsson det minst sagt välförtjänta Jerringpriset under svenska idrottsgalan. Som förste svensk någonsin har han kammat hem ett OS-silver, ett EM-guld, en världscupsseger och en plats som världsetta. Med en rekordhög andel röster på hela 45% var det ingen tvekan om vem som skulle få med sig folkets pris hem.

I medierna ekar det av avundsjuka, förvånan och oförståelse. Man undrar vem Roffe är och ifrågasätter om han överhuvudtaget är en idrottsman då det ändå ‘är hästen som gör jobbet’. Personligen frågar jag mig vem Zlatan vore utan sitt lag, hur långt Tony Richardsson hade kommit utan sin motorcykel och om Hellner överhuvudtaget hade lyckats plocka medaljer utan skidor.

Det skrämmer mig att de främsta utövarna av Sveriges näst största sport inte ens känns igen av sportreportrar på våra största tidningar. Att de inte förstår ridningen och har uppfattningen om att det är något som enbart kräver att man svänger mot hinder är helt och hållet deras eget fel. Om de hade velat ge sporten lite utrymme hade de även haft ett hum om vem Roffe är. De borde faktiskt skämmas. Att inte ha koll på en av landets största idrottare som gång på gång tagit historiska medaljer är inget annat än pinsamt.

Personligen bryr jag mig inte om vem Zlatan är. Faktum är att jag inte är det minsta intresserad, men ändå vet jag. Det är nämligen så att om Zlatan byter frisyr, tatuerar sig, hickar under en intervju eller missar en straff visas det på TV. När Roffe vinner det första svenska EM-guldet i historien är det knappt värt fem sekunder i TV-rutan.

Jag tar inte på mig rätten att jämföra olika idrottsgrenar med varandra. Jag menar inte att Hellner inte var värdig en vinst. Jag tycker däremot att sportvärlden ska svälja sin stolthet, inse att just det här året var Roffes och ge honom ett riktigt välförtjänat grattis eller åtminstone hålla tyst om en sport de vet mindre än ingenting om.

För mig är Roffe en av världens största idrottsmän.

Bild från svt.se

0 thoughts on “‘Vem fan är Rolf-Göran Bengtsson?’

    1. Frida

      Tack så mycket.
      Jag brukar inte låta folk publicera mina inlägg, men jag gör ett undantag för dig, så det är okej om du länkar. 🙂

      Svara
    1. Frida

      Tack så mycket.
      Jag brukar inte låta folk publicera mina inlägg, men jag gör ett undantag för dig, så det är okej om du länkar. 🙂

      Svara
  1. Ping: Typiskt svenskt «

    1. Frida

      Tycker att det är fruktansvärt tråkigt att de trycker ner Roffe på det här sättet. Han har gjort något historiskt, flera gånger om!

      Svara
  2. Ping: Typiskt svenskt «

    1. Frida

      Tycker att det är fruktansvärt tråkigt att de trycker ner Roffe på det här sättet. Han har gjort något historiskt, flera gånger om!

      Svara
  3. Agnes - Hästfantast

    Kunde inte ha sagt det bättre själv! Himla bra skrivet! 🙂

    Tycker såhär att har man inget snällt att säga, då ska man inte säga något allt. Särskilt när man ”vet mindre än ingenting” om sporten det handlar om. Blir så irriterad att det nästan kokar i mig när jag hör sånt struntsnack. Igår t.ex kläckte en kille i min klass ur sig ”Vad pinsamt att DEN DÄR ryttaren vann igår”.

    Svara
    1. Frida

      Tack! 🙂
      Ja, men eller hur! Det finns massor av sporter jag inte vet så mycket om, men jag förstår att det krävs enorm skicklighet och att de som utövar dem viger sina liv åt det för att kunna hålla sig på topp. Man kan väl åtminstone erkänna att han är en stor idrottsman och att han har gjort något historiskt. Det handlar ju enbart om att folk saknar insyn i ridsporten och inte är det minsta intresserad av att lära sig något om den.

      Svara
  4. Agnes - Hästfantast

    Kunde inte ha sagt det bättre själv! Himla bra skrivet! 🙂

    Tycker såhär att har man inget snällt att säga, då ska man inte säga något allt. Särskilt när man ”vet mindre än ingenting” om sporten det handlar om. Blir så irriterad att det nästan kokar i mig när jag hör sånt struntsnack. Igår t.ex kläckte en kille i min klass ur sig ”Vad pinsamt att DEN DÄR ryttaren vann igår”.

    Svara
    1. Frida

      Tack! 🙂
      Ja, men eller hur! Det finns massor av sporter jag inte vet så mycket om, men jag förstår att det krävs enorm skicklighet och att de som utövar dem viger sina liv åt det för att kunna hålla sig på topp. Man kan väl åtminstone erkänna att han är en stor idrottsman och att han har gjort något historiskt. Det handlar ju enbart om att folk saknar insyn i ridsporten och inte är det minsta intresserad av att lära sig något om den.

      Svara

Kommentera

