Det allra första.

Idag läste jag igenom mailen som har skickats mellan mig och Bettys uppfödare Wendela. Som tur är finns Wendela på facebook nu, vilket gör det väldigt lätt att hålla kontakten och uppdatera om Betty.

Det allra första mailet jag skickade såg ut såhär:

 

Hej!

Idag tittade jag runt på hästnet, mest för det allmänna intressets skull, och hittade en häst som det klickade med direkt. Det var din Lady Bethany. Det kanske är löjligt att prata om kärlek vid första ögonkastet, men jag vore dum om jag inte hörde av mig efter att ha känt hjärtat slå ett par extra slag. 

Jag heter Frida och är 23 år. Jag kommer från början från nordöstra Skåne, men har nu flyttat till Lund. 

Som världens lyckligaste fyraåring började jag rida på Olofströms ridskola och där har jag varit kvar sedan dess. Hästarna där är något alldeles extra och har gett mig en fantastiskt grund till både hästhantering och ridning. 

Under de senaste 19 åren har jag dessutom hunnit med att dela tårar och glädje med bästa kompisen och hennes C-ponny, hjälpt till med ett tokigt fullblod och på senare år skaffat mig ett antal medryttarhästar. Framför allt hjälper jag till med ett nordsvenskt sto med en enorm egen vilja. Dessutom har hennes ägare en fyraåring och en C-ponny som jag rider och tränar så mycket jag kan. Förra sommaren spenderade jag i stallet, då jag utöver mina vanliga ‘lånehästar’ hade två till. En varmblodstravare med ett hjärta av guld som jag hjälpte med muskling och livsgnista samt en enligt ägaren okontrollerbar welshkorsning som under våra fyra månader tillsammans förvandlades till den mest harmoniska ponny jag träffat. Även om jag är vuxen nu är jag inte längre än 1,60 m, så ponnytakterna kommer att sitta i resten av livet. Om man frågar mig är 1,50 den perfekta höjden på en häst. 

Min filosofi om hästar handlar framför allt om att ge hästen en möjlighet att göra rätt, att den ska tycka att träningen är rolig och vilja vara med mig. Jag tror inte på spön, sporrar och skarpa bett för att tygla en häst, utan snarare på ett harmoniskt samspel mellan häst och ryttare. 

Om du vill veta något mer om mig ska du inte tveka att höra av dig!

Nu har jag förstås lite frågor om Lady Bethany också. Hur kommer sig sig att ni väljer att sälja henne?

Hur är hon i temperamentet? Är hon mycket hanterad? Är hon van vid transport och  hovslagare? Var vill hon helst bli kliad?Frågorna är förstås många, och det är inte lätt att beskriva en häst i text, men jag är uppriktigt tacksam om du försöker ge mig en bild av den vackra fuxdamen på bilderna.

Hör av dig!  
Frida Thuresson

Annonsbilderna

0 thoughts on “Det allra första.

  1. Angelica

    Min sambo fick precis syn på Betty och kommenterade henne med ”åh vilken fräck häst, är det vanligt att de har ljus man?” (han är inte hästintresserad i vanliga fall och kan inte de skillnad på min häst och de andra i stallet 😉

    Svara

Kommentera

