Hjälm.

Ständigt pågår en diskussion i hästvärlden om huruvida det ska ridas med hjälm eller inte. De flesta anser förstås att den gör sig bäst där på huvudknoppen vid ridning, medan andra anser att de inte behöver den. Då det förekommer ridbilder utan hjälm blir det ofta ett väldigt liv om ansvar, förebilder och hur känsligt det är med huvuden.

Jag har alltid hjälm när jag rider. Jag gör ett enda undantag och det är när det gäller fotografering. Jag vet att det självklart kan hända lika många olyckor när fotografen är på plats, så hjälmlösheten är enbart estetisk. Jag tycker att det blir finare bilder om ryttaren saknar hjälm vid barbackaridning. Det ser däremot inte speciellt fint ut att i full utrustning med sadel och benskydd skippa hjälmen, i mina ögon blir det då bara naket.Huvudet är oerhört känsligt för slag och stötar. Hjälmen är en mycket billig och enkel livförsäkring. För mig är det lika självklart att ha den på huvudet som att ha hästen med mig när jag ska rida.

Kommentera

