Dagens Betty.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja när jag ska beskriva dagen, jag är så fruktansvärt glad över att jag ser ljuset i tunneln.

Idag blev det tömkörning igen. Som tur är var det så kallt att snön inte bildade snöklamp under Bettys hovar och dessutom har svullnaden på hennes ben gått ner i princip helt och hållet. Vi började passet med att tömköra på volt i paddocken. Idag testade vi även i trav, vilket fungerade precis lika bra som i skritten. Betty hittade en trevlig, bärig, låg form och jobbade på fint i den.

Jag har bytt taktik när det gäller att tömköra på grusvägen så jag försöker avdramatisera det så gott det går. Efter volterna i paddocken tog vi oss bara precis nedanför hagen innan vi genom ett par volter på en åker vände hemåt igen. Väl hemma var det dags för mer arbete i paddocken och efter det gick vi ut på vägen igen. Vi gick en bit längre förbi hagen innan vi vände. Tredje och för dagen sista gången gick vi ända bort till skogsdungen (vi brukar i vanliga fall gå förbi dungen, gå ett hundratal meter till och sen vända hemåt) och vände sedan tillbaka. När vi går förbi dungen och sedan vänder hemåt är Bettys hjälp-jag-är-först-utan-matte-panik som värst, så idag nöjde vi oss med att komma fram till dungen.

Betty var totalt lugn precis hela tiden. Hon till och med sänkte huvudet, sniffade i snön och slappnade av idag. I paddocken, på väg ifrån gården och hem höll hon sig helt panikfri och stod dessutom helt lugnt stilla i halterna tills jag bad henne gå.

Vi ska fortsätta att jobba på det  här viset och förhoppningsvis kan vi en gång för alla bota hemlängtan även hos den här treåringen.

Betty säger hej med snöig mule och grimman på sniskan efter hagbusande med Olinda. 

Kommentera

