Hästvärldens baksida.

‘Titta vilken smal häst hon har, den får säkert ingen mat.’
‘Hon köpte den hästen bara för att kunna vinna alla tävlingar hon ställer upp i.’
‘Hästen är klippt, men går utan täcke. Den ägaren måste verkligen vara dum i huvudet.’

Känner ni igen det? Hur det skvallras, pratas skit och hittas på saker om ryttare och hästägare i ens närhet?
Jag vet inte om det är något som är unikt för hästvärlden eller om det helt enkelt är så överallt där pengar, vinster och prestige är inblandat. Det är inget konstigt att tycka om att skvallra, det gör nämligen jag med, men det är så vansinnigt lätt hänt att det går till överdrift, leder till felaktiga rykten och får människor att må dåligt.

Det verkar finnas en väldigt stor benägenhet till att dra förhastade slutsatser i hästvärlden. Istället för att ta reda på fakta vill människor gärna döma ut både hästar och hästägare. Det konstiga är att vi inom samma värld stöter på ungefär samma problem. Även om vi inte personligen har haft en smal häst som vi har kämpat med för att få upp i vikt har vi stött på någon genom en ridskola, en bekant eller ett närliggande stall. Faktum är att vi allihop borde ha väldigt mycket kunskap om orsakerna till de problem som dyker upp, men ändå finns det många som väljer att kalla andra för både det ena och det andra innan de ens vet varför någonting är som det är.

Kanske har hästen som är så mager tappat vikt för att den har varit sjuk. Kanske har tjejen som köper en SM-ponny skaffat just den hästen för att hon vill ha någon som kan lära henne vad riktig ridning är och kanske ha den frysande hästens täcke slitits av vid lek med hagkamrater och hamnat i en ynklig hög under snön.

Jag önskar mig att hästvärlden blir lite mer ödmjuk, lite mer vänlig och att den får ett lite större tålamod. Jag tycker att vi istället kan hjälpa varandra med de problem som uppstår och på ett trevligt sätt utbilda de som ännu inte kan allt. Det kan ju faktiskt hända att man själv hamnar i en situation där man behöver hjälp. Då känns det bra om det faktiskt finns någon att fråga och som kan erbjuda hjälpen utan att sprida elaka rykten.

Jag är medveten om att Betty i nuläget är i tunnaste laget, vilket är fullkomligt normalt för en växande unghäst. Ändå känner jag ett behov av att förklara och försvara varför hon ser ut som hon gör.

0 thoughts on “Hästvärldens baksida.

  1. Emma

    Det där med smal häst råkade jag ut för. Min gammelman fick fång för några år sen och vi har haft jättesvårt att hitta en foderstat som passar honom då han är väldigt känslig. Han blev lös i magen hela tiden och tog inte till sig näringen. Dessutom är han inte den typen av häst som äter så mycket som möjligt, han äter tills han är mätt och sedan lämnar han (har för övrigt funderat på om det kan bero på att han är högst i rang?). Som mest gick han ner 100kg och såg riktigt jävlig ut. Men han var ändå pigg och glad så jag vägrade ge upp och nu har jag hittat en foderstat som fungerar. Nu har han gått upp ca 45-50kg och börjat muskla sig (ganska otroligt ändå att de kan muskla sig så som han gör vid 24 års ålder! 😀 )
    Men det var länge jag undvek att rida runt ridskolan där folk redan pekar och tycker att jag är en djurplågare för att jag har westernsporrar… Hur skulle det då se ut om jag kom ridande på en häst utan muskler och hull? Man kunde se revbenen även när han hade lång päls, så det var inte ett dugg roligt. Men det tar ett tag att bygga upp en häst, dessutom beror det också på individen och det tycker jag väldigt många inte verkar inse tyvärr.

    Svara
    1. Frida

      Det är fantastiskt att de kan återhämta sig även i den åldern.
      Ja, jag förstår det. Det är inte roligt att höra att man inte skulle ta hand om sin häst bara för att den har tappat vikt. Det kan ju hända vem som helst och bero på hur många olika saker som helst.

      Svara
    1. Frida

      Thank you very much!
      I’m glad you’ve found us, even though the Swedish must be hard for you to understand. 🙂
      Yeah, she’s a welsh cob and will turn four this summer.
      I’ll check it out!

      Svara
    1. Frida

      Hon är i tunnaste laget. Har tappat massor av hull och jag känner revbenen ganska tydligt, men hon är inte mager. Det är så när unghästar växer helt enkelt 🙂

      Svara
        1. Frida

          Ja, som sagt, hon är i bra hull, men i _tunnaste laget_. Eftersom hon fortfarande växer och dessutom ska fälla och sätta päls ni behöver hon ha lite att ta av. Hade hon varit en fullvuxen häst i tävlingskondition hade hon varit perfekt, men eftersom hon är tre år behöver hon lite mer fett på kroppen. 🙂

          Svara

Kommentera

