Svar på kommentar.

stephanie:
hejsan. vet att du skrivit tidigare om bettys ”trotsperioder” under inridningen och undra ifall du skulle kunna hjälpa mig med mitt lilla ”problem”. Har en ponny under inridning. Vi har testat det mesta men fastnat för lite åt det mer akademiska settet och har en tränare som hjälper mig att tänka/träna min häst åt det hållet. Vi sysslar med lydnadslongering och det passar mig och min häst perfekt då hon är trots att hon är lite rädd och osäker väldigt bestämd, envis och väldigt mycket STO.

Allting har flytit på men misstänker att hon har kommit i en ”trotsa matte” period. Hon vägrar fokusera på mig, tittar på alla andra, tycker att jag suger mest i världen och bara struntar i vad jag ber henne göra. jag försöker tänka lite ”bakåt” gå tillbaka i träningen osv men har du några bra tips när hästen gör på detta viset?

Frida svarar: Det där med trotsperioder hör ju till när man arbetar med unghästar, men ändå är det alltid lika jobbigt när de kommer. En tröst är att det blir lugnare och lugnare med tiden.

Betty hade faktiskt en precis likadan period som din har nu. Hon gäspade i protest, vände bort blicken från mig och ville inte alls vara i min närhet. Jag backade också och återgick till väldigt enkla, basic övningar där jag krävde uppmärksamhet. Bland annat genom att gå på promenader och göra väldigt täta övergångar som skitt – halt – skitt- trav – halt – skritt – trav – halt – trav och så vidare för att hon skulle vara tvungen att fokusera. Vi hade mycket miljöträning där hon fick gå efter mig över läskiga saker och tvingades lita på mig. För första gången åkte vi till ridhus och då insåg hon att det faktiskt var ganska bra att ha en matte, trots allt. Mer om just den här trotsperioden kan du läsa HÄR. Om du söker på bloggen finns det fler delar där jag beskriver hennes perioder.

Din häst kommer också att inse att du faktiskt är väldigt värdefull, det tar bara lite tid.
Lycka till!

Kommentera

