För ett år sedan…

… började jag lastträna Betty. Vi hade bokat tid till att ta bort vargtänderna och skulle några veckor innan utsatt datum börja arbeta med transporten. Första gången gick hon på hur lätt som helst, men halkade på vägen ut så vi bestämde oss för att göra om det. Även då gick hon rakt på, men fick ingen bra urbackning. ‘Tredje gången gillt’ tänkte jag och då bestämde min lilla brud sig för att sätta sin tjuriga sida till och totalvägrade.

Efter många om och men insåg jag att hon inte skulle ge sig. När hon inte riktigt förstår vad jag är ute efter blir hon arg och inte det minsta intresserad. Det går inte att tvinga henne, det fungerar inte att försöka locka henne. Vi bytte strategi och lastade istället via frontutlastningen så att hon bara fick gå igenom transporten ett par gånger. När jag sedan vände henne och gick upp igen från baklemmen gick hon rakt på.

Betty är en häst som kräver klurighet och att man överlistar henne istället för att man försöker att bara säga ‘nu gör du det här för att jag säger det’. Det värsta är att jag känner igen den där tjurigheten hon får i ögonen när hon inte vill. Det är nämligen precis så jag ser ut när jag är på samma humör.

0 thoughts on “För ett år sedan…

Kommentera

