När en häst bli sjuk.

En häst i ens närhet blir sjuk eller skadad. Veterinärundersökningarna avlöser varandra innan felet till slut fastställs. Oron är förstås stor och ovissheten gör det ännu värre. När man sedan berättar om problemet för andra hästmänniskor är det ofta en specifik kommentar som förekommer:

‘Oj, det vet jag en häst som fick och den fick de avliva.’

Återigen förundras jag över hur hästfolk tänker. De har stor insikt i hästvärlden och borde kunna förstå vad som är både lämpligt och olämpligt att häva ur sig när någons bästa vän har drabbats av en sjukdom eller skada. Självklart ska man vara realistisk och inte lova guld och gröna skogar, men det sista man vill höra efter en diagnos är om alla andra hästar som drabbats av samma åkomma och inte klarat sig.

När min medryttarhäst Ofelia skadade ett bakben under hösten 2010 var min inställning att hon skulle bli bra  för att hon var tvungen. Hon har stulit mitt hjärta och kommer aldrig någonsin att lämna tillbaka det helt och hållet. Jag kunde inte se en hästvärld utan henne trots att jag redan då även hade min egen häst. Många av de ‘uppmuntringar’ jag fick löd ungefär ‘hon blir säkert bra… och om hon inte blir det får man ju ta bort henne’.

Jag förstår att man inte kan behålla en skadad häst. Jag är också medveten om att alla hästar inte blir fullt återställda och att det ibland bara finns en sista utväg. Det är dock ingenting jag varken vill eller behöver påminnas om. Jag vill hellre höra om hästar som tillfrisknat efter liknande skador än att prackas på vetskap om att allting faktiskt kan gå åt helvete.

Ibland förstår jag mig inte på hästvärlden och många gånger undrar jag vart den realistiska känslokylan kommer ifrån när det gäller andras hästar. Jag undrar hur någon skulle kunna känna sig uppmuntrad av att veta att en sjukdom som tidigare skördat flera hästliv nu har drabbat deras egen häst. Många gånger gäller det att tänka först och tala sedan. Om man ändå inte kan säga något uppmuntrande är det faktiskt bättre att bara vara tyst.

Ofelia under igångsättningen i oktober 2010.

0 thoughts on “När en häst bli sjuk.

  1. Angelica

    Ja man upphör aldrig att förvånas! Som jag fått höra att jag borde ta bort Cris och skaffa mig en ny häst. Utan att ens försöka få honom bra för det är ju så jobbigt att rehabilitera gaffelbandsskador……Nu är han ju inte bil man bara kan byta ut. Som du skriver, kan man inte säga något positivt behöver man inte säga något alls!!

    Svara
    1. Frida

      En del tänker nog inte som dig och mig där, utan tycker bara att hästen är rolig så länge den går att rida. Skrämmande nog är folk inte det minsta intresserade av sina hästar om det är jobbigt att ha dem på något sätt.
      Eller hur! Säg inte att jag ska ta bort min bästa vän utan att ens ge honom en chans.

      Svara
      1. Angelica

        Nej eller hur! Och det är mina pengar och min tid så jag bestämmer vad jag gör med min häst. Han har ju inte ens ont av sin skada. Som jag sagt många gånger, hade han lidit hade jag självklart tagit bort honom men han är inte ens halt! Han är ju min livskamrat och bästa vän och att bara ta bort honom för att man inte kan rida honom i mer än skritt just nu är inte ett alternativ. Det hade gett mig mardrömmar i år framöver. Bara att se hans livsglädje i ögonen och känna hans andedräkt mot nacken gör det värt allt slit ❤

        Svara
        1. Frida

          Men eller hur! Självklart är man medveten om att man ibland måste ta bort hästar helt enkelt för att de har ont, men det är ingenting man vill bli påmind om.
          Sin bästa vän har man i alla väder, inte bara när det är roligt och går lätt. Blir de skadade så blir de, då tar man sig igenom det.
          För mig finns det inte heller några alternativ.
          Aw, jag ryser bara av att höra om det!

          Svara

Kommentera

