Dagens Betty.

Om ni bara visste hur extremt lycklig jag är efter den här dagen i stallet! Vi har hållit på att arbeta med problemet med att Betty har så bråttom hem från skogen sen i oktober utan att det direkt har blivit bättre. Vissa gånger har vi haft lite framsteg, andra gånger har det snarare bara blivit värre. Vi har stått och stampat på samma ställe länge, jag har provat allt jag kunnat tänka mig, diskuterat det fram och tillbaka med Mikaela och försökt vända ut och in på mig själv för att hitta orsaken, men ändå inte lyckats komma på ett sätt som fungerar.

Som jag skrev förra veckan provade jag med halsförlängare för att hindra henne från att få upp huvudet i luften och bli okontaktbar. Det fungerade bra då, men vi hann bara prova en gång innan jag åkte ner till Lund igen. Idag var det alltså dags.

I vanliga fall fixar jag alltid allt med mockning och att packa höpåsar innan jag hämtar Betty i hagen, men jag har saknat henne så mycket den senaste tiden att jag gick direkt ut och hämtade henne. Hon var helt överladdad av energi och kunde inte stå stilla i stallgången. Jag lät henne hållas, det var bara för att hon var taggad och jag vill inte bestraffa att hon är lycklig. När det går till överdrift räcker det med en fingerknäppning för att hon ska tagga ner lite.

Jag började dagen med att låta Betty springa och studsa av sig den värsta energin i paddocken. Efter det satte jag på träns och tömkörninggjord. Vi värmde upp i skritt i paddocken, både på volt och rakt spår, innan jag knäppte fast halsförlängaren. Vi begav oss ut längs den snötäckta grusvägen. Betty var annorlunda även bort från gården. Hon bjöd fram på ett sätt som hon inte brukar göra när vi lämnar hemmet. Jag fick knata på ordentligt för att hinna med.

Vi tömkörde helt prickfritt fram till den lilla skogsdungen. Hon får bråttom hemåt så fort hon inte längre ser gården, så det räcker att ta sig bort dit, vilket är ungefär 10 minuter från stallet. Vi skrittade ner på åkern och gjorde volter, serpentiner och halter i båda varven och dessutom både hemåt och bort från gården. Inte så mycket som en antydan till att vilja hem fanns i Betty. Vi vände hemåt genom att göra en stor volt och ta oss upp på vägen igen. Betty kunde göra halter utan att stå och trava på stället, gick inte på sidan och härjade och kunde dessutom snällt vänta tills jag bad henne gå framåt igen. Något enstaka steg trav blev det, men hon lugnade sig snabbt igen.

Väl hemma plockade vi av halsförlängaren och tömkörde i skritt och trav på volt. Hon hittade den där superfina formen och arbetade på fint när hon väl började gå fram ordentligt.

Jag kan inte få ner i ord hur glad, lättad och lycklig jag är efter idag. Nu verkar vi en gång för alla kunna lösa det här långsiktigt. Hela Betty känns annorlunda nu när hon förstår att det inte är ett alternativ att köra upp huvudet, bli okontaktbar och skynda hemåt. En stor sten har lättat från mitt hjärta och jag kan äntligen koppla bort tankarna på det här.

Äntligen, äntligen, äntligen!

0 thoughts on “Dagens Betty.

    1. Frida

      Tack så mycket, det hoppas jag med!
      Du anar inte hur sjukt glad och lättad jag är. Jag såg inte ens ljuset i tunneln, och så helt plötsligt går det nästan prickfritt. Helt obeskrivligt!

      Svara
      1. Marie

        Jamen jag förstår det! Gud så härligt det måste ha varit! 🙂
        Hon hade väll hunnit funderat lite på det sen sist å nu kanske hon fattar att det inte är så farligt att fara hemifrån 😀

        Svara
        1. Frida

          Hon har inget val. Hon kan inte köra upp huvudet, bli okontaktbar och stressa hem, så hon får nöja sig med alternativt två: att ta det lugnt, vänta och komma hem i sinom tid. 🙂

          Svara

Kommentera

