Dagens Betty.

Nu sitter jag här igen och är sådär pirrigt lycklig i hela kroppen. Jag vet knappt var jag ska börja ens.

Idag har jag ridit igen. Jag och Betty har varit ute på den ena åkern och ridit i alla gångarter och i alla riktningar. Betty var lugn i princip hela tiden. Emellanåt stressade hon upp sig lite grann, tittade hemåt och hade tankarna på att ta sig dit. Hon lugnade sig däremot fort igen, vilket kändes oerhört skönt. Även idag hade vi halsförlängaren för att påminna henne om att hålla huvudet lågt och det fungerar fantastiskt bra. Efter hand kommer jag att låta bli att sätta på gummibandet, men ta med det ut för säkerhets skull. Vi behöver dock hjälp av den några gånger till.

Betty tyckte att det var kul att komma ut och springa av lite energi, i paddocken går det ju i princip bara att skritta. När vi kom hem plockade jag av halsförlängaren och så red vi några volter i skritt i paddocken. Vi provade även skänkelvikning för första gången, ett par steg åt varje håll bara, och Betty stegade på som om hon aldrig gjort något annat. Varje gång jag provar något nytt och hon svarar såhär bra blir jag lika stolt över henne. Vad hon kan, min lilla tjej!

Det märks att tömkörningen har hjälpt mig oerhört mycket även i ridningen. Jag är mer beredd och hinner korrigera henne tidigare. Jag är stadigare och mer med i ridningen. Betty arbetar på hur fint som helst i en något högre, stadig form och orkar göra det eftersom jag är med henne. Fortfarande rids hon förstås på halvlång tygel.

Nu är det dags för mig att jobba, gå på personalfest och sedan åka tillbaka till Lund igen. Några hästfria dagar väntar igen, så jag ska suga på den här problemlösningskaramellen riktigt, riktigt länge.

Kommentera

