Dagens Ofelia.

Nu när jag och Betty har haft lite problem ett tag har jag inte riktigt orkat med något annat. Det har tagit vansinnigt mycket av min energi att reda ut och försöka lösa det. Eftersom vi nu närmar oss en lösning orkar jag återigen ta upp ridningen av Ofelia, min fantastiskt tokiga medryttarhäst och Bettys hagpolare.

Ofelia är som sagt tokig, en riktig vilde rent av. Idag var hon totalt övertänd redan i stallgången. När jag ledde ut henne ur stallet taktade hon förväntansfullt och slängde på huvudet så som bara hon kan. Jag satt upp och så skrittade vi bort mot den stora åkern som ligger en bit bort. Eller ja, tanken var skritt. Ofelia bjöd på småtrav, fler huvudruskningar, spring på sidan och ett helt gäng frustningar.

Väl ute på åkern hade Ofelia knappast lugnat ner sig. Det bästa hon vet är att springa som den tok hon är över just åkrar. Jag satte henne i arbete på volter, åttvolter och serpentiner. Hon arbetade superfint och avslappnad i en låg form på halvlång tygel. Emellanåt tog hennes enorma energi över vilket ledde till taktande och huvudslängar. När hon är toppad är hon helt underbar att rida och lyder minsta lilla vink. Idag var hon lite väl övertänd, vilket gjorde att hon inte riktigt klarade av att fokusera på arbetet precis hela tiden, men vad gör det? Hon är förbaskat söt när hon är galen på det här viset. Det går att rida henne på tanke för att hon blir så vansinnigt känslig för vad jag gör i sadeln.

Självklart fick Ofelia sträcka ut i tokgalopp precis så fort hon ville också och jag kan säga att finaste fröken Tokig inte hade några som helst invändningar mot det.

Kommentera

