Efter några år i sadeln.

Du vet att du har varit i hästvärlden (för) länge när…

… du sitter på tågstationen och tyst bedömer de förbipasserande människornas ‘gångarter’.

… du flyttar folk åt sidan genom att lägga handen på deras höft och klicka med tungan.

… du smackar tyst för dig själv för att få busschauffören att köra fortare.

… du gör halvhalter med händerna när du ska gå över ett övergångsställe och en bil som ska passera inte stannar tillräckligt fort.

… du svänger kundvagnen genom att använda sitshjälper och musklerna på insidan av låren.

… du faktiskt vet att människor har sittben.

… du refererar till en stukad fot som hälta och en svullnad som gallor.

… du ser en häst i en hage när du kör bil och känner hur världen stannar upp ett par sekunder medan du tänker ‘aaw, häst!’.

… du rider även vid bilkörning.

… du snarare rider cykel än att cykla.

… du tycker att alla filmer där hästar skadas eller dö är extra sorgliga.

… du använder hästrelaterade ord i vardagen och tycker att det är konstigt att folk inte förstår vad du menar.

… du kommer på dig själv med att berömma dina medmänniskor på samma sätt som du berömmer hästen.

… du inser hur rik du hade varit och hur mycket tid du hade haft över om du inte hade sysslat med hästar.

… du spenderar timmar med att titta på hästannonser bara för att det är roligt.

… du faktiskt tror att även de som inte gillar hästar vill höra anekdoter om din häst.

… du försöker hitta mängden smältbart råprotein i innehållsdeklarationen på ICAs varor.

… du spenderar en hel dag i stallet utan att äta så mycket som en frukt, men får dåligt samvete för att hästens lunchhö råkade bli en timme försenat.

… du värmer bettet trots att du har tappat all känsel i dina egna fingrar.

… du inte hade känt dig hel utan hästar i ditt liv.

0 thoughts on “Efter några år i sadeln.

  1. Marie

    Det som borde tilläggas är att:
    – När du är ute med din hund och du vill den ska gå snabbare så smackar/klickar du med tungan & proar/”howar” när dom ska sakta ner 😛

    Det är iaf något som jag har märkt att jag själv gör, utan att tänka på det 😛 haha

    Svara
  2. Noomie

    Betty, lika fin som vanligt! 🙂

    Jag blev nästan lite röd av din kommentar. Trodde ni inte brydde er, eller vad man ska säga.(a) Jag är ju oftast inne på bloggar via min iPhone, och där ligger inte denna inlagd på hemskärmen, men jag ska lägga till den nu så jag kikar in regelbundet, precis så som jag gjorde innan. För jag tycker fortfarande att ni har en superbra/trevlig blogg! 🙂

    Men det skulle jag absolut vara intresserad av! Det var ju prat om det sist, dock hade jag lite mycket för mig då så orkade inte tänka på allt… 😛
    Hur mycket skulle det kosta nu igen? Måste fråga då jag förlorade jobbet vid årsskiftet. Ekonomiskt tänk duvet, haha. 😛

    Svara
    1. Frida

      Aw, tack. 🙂

      Vad söt du är. Jag blir alltid lika glad av kommentarer, bloggen blir liksom så levande. 🙂 Vad kul att du är tillbaka!

      300 kr har vi sagt. 🙂

      Svara
  3. Emma

    Hahahaha så sant xD
    Skickligt att du fått med det mesta också! Vissa saker gör man verkligen helt omedveten. Och jag gör alla dom där!
    Haha super! 🙂

    Svara
  4. Tova

    Hahah, sant xD Jag kan inte hålla en vanlig plastkasse normalt, kommer ständigt på mig själv med att ha handtaget mellan lillfingret och ringfingret, samtidigt som jag går och ”kramar” med handen för att röra på bettet i ”hästens” mun ^^

    Svara
    1. Emelie

      Jag också, det gör jag också när jag är ute och går med en hund. Då måste jag hålla kopplet mellan ringfingret och lillfruingret och kramar när den ska ”sakta av” XD

      Svara
  5. Johanna

    Världen stannar verkligen till om det är en häst i hagen intill vägen!
    Och det där med sittbenen… Haha häromdagen sa jag till min pojkvän att jag hade ont i mina sittben för jag hade suttit på en trästol alldeles för länge, och han bara”…sittben?” För mig är det så självklart att jag blev förvånad över att han inte visste 😀

    Svara
  6. Ping: Ponnysanning.com - Sveriges största nyhetsblogg inom ridsport!

  7. Lina

    Det där med kundvagnen känns lite lagom pinsamt, haha 😉 När man var liten gick i alla fall jag runt med den där kedjan som håller ihop när de står i ‘garagen’ som ett grimskaft och lekte att det var en vacker arab 😛 Stackars folk som var i närheten då, & stackars mamma 😀
    Underbar blogg! Ha en bra dag / Kram

    Svara
    1. Frida

      Och så blir man helt arg när den inte ‘lyder’. 😉
      Som tur är, är det lite mer förlåtligt när man är barn. Det hade varit värre om du gjorde det nu. 😉
      Tack så mycket och detsamma!

      Svara
  8. Hanna

    Haha, sant. Något som jag börjat komma på mig själv med att göra är att jag trycker med armbågarna mot kroppen för att liksom ”rama in” när jag ska upp för trotoarer….

    Svara
  9. Elvira:-D

    lite skadad från travet :/ har nämligen upptäckt att när jag går ut med min schäfer då gör jag om kopplet till tömmar och börjar köra hunden xD
    sätter mig även på pakethållaren när jag cyklar och knyter ett snöre som tyglar och leker att cykeln är en häst :/

    Svara

Kommentera

