Svar från frågestunden 1.

De frågor vi hittills har fått under frågestunden var lite mer utvecklande så vi bestämde oss för att svara på varje fråga i ett enskilt inlägg så att vi kan ägna mer tid åt varje svar.

Elvira:
Om ni skulle sälja era hästar vilka krav och önskemål skulle ni ha på de nya ägarna? T.ex hur de skulle rida, hantera hästarna och hur det nya hemmet skulle se ut m.m 

Frida svarar: Oj, vilken knepig fråga. Jag har fruktansvärt svårt att föreställa mig hela processen med att skriva annons, välja ut bilder, svara på mail och samtal, ha provridning och sedan se nya ägare lasta Betty för att ta henne bort från mig just för att det aldrig kommer att hända. Jag kommer aldrig någonsin att sälja Betty. Jag har till och med funderat på hur jag skulle gjort om jag hade blivit så sjuk att jag inte hade haft möjlighet att ha henne kvar (med andra ord döende) och jag har faktiskt inte kunnat komma fram till hur jag skulle ha gjort. Den enda jag hade kunnat tänka mig är egentligen Mikaela, men jag vet att hon inte hade velat ha Betty då det inte är hennes typ av häst, så jag hade inte velat tvinga på henne en häst som hon tar för att vara snäll.

Betty är min häst på alla sätt och jag är hennes människa. För mig finns det bara en för henne och det är jag.

Mikaela svarar: Jag skulle aldrig kunna sälja hingstarna här hemma, inte ens i tanken ”på låtsas”. Däremot kommer ju Gitmo att finnas till försäljning framåt sommaren. Han kräver en rutinerad människa som har kunskapen att förstå sig på och läsa små signaler. Som är lugn, konsekvent och kan ta honom för den han är. Jag vill att köparen rider på ett sätt han trivs med, hur det är vet vi inte än.

Jag vill också att han ska få mycket utevistelse i flock. Gärna lösdrift, om inte så åtminstone gå ute hela dagarna. I övrigt ett lugnt stall, kanske ett med lite färre boxplatser.

Kommentera

