Svar från frågestunden 4.

Matilda:
Vilka är era förebilder inom ridsporten? Om ni tränar för någon, vem eller vilka är det? Har ni någon tränare ni kan rekommendera som tänker och tycker som er gällande hästhantering och ridning?

Frida svarar: Någon jag ser upp till helt enormt mycket är Klaus Ferdinand Hempfling. Han om någon är en sann hästmänniska och den kontakt han har med sina hästar är helt fantastisk. Det som imponerar mig mycket med honom är att man ser hur lyckliga och trygga hans hästar är. Han gör inga trick med dem bara för att showa och få det att se häftigt ut. Dessutom bevisar han att hans teori fungerar genom att träna på enorma, öppna fält. Jag skulle nog kunna säga att Mikaela är en av mina förbilder hon också. Tack vare att jag har henne att diskutera allt med utvecklas både jag, min ridning och min hästsyn. Jag är inte helt säker på att jag hade vågat lita så mycket på mig själv och mina metoder utan henne och det arbete hon har gjort med sina egna hästar är helt fantastiskt.

Självklart ser jag även upp till mina tränare: hoppryttaren Trevor Ritter och fälttävlansryttaren Mats Silfver, som i sin tur tränar för Trevors pappa. Trevor har markarbete/hoppning varannan tisdag i vanliga fall, för tillfället är han bortrest, och Mats kommer ner då och då för att hålla tredagarskurser. Båda två har en helt fantastiskt fin filosofi vad gäller hästar och ridning. Om man är intresserad av att träna hoppning kan jag helt klart rekommendera dem. Om du är intresserad av ‘dressyr’ eller träning från marken är Mikaela helt fantastiskt duktig.

Mikaela svarar: Förebilden här är liksom Fridas, Klaus Ferdinand Hempfling. Finns inte så mycket mer att tillägga från ovanstående, mer än att fler borde ta lärdom av honom.

Som det är nu tränar jag inte för någon alls, och har inte gjort på tre år. Men jag hoppas att i år kunna börja träna för både Trevor Ritter och Mats Silfver som Frida nämner, då jag sett båda deras träningsupplägg och känner att det är något som verkligen skulle passa mig och Herkules – och blir därför de två tränare jag med förtroende kan rekommendera till andra.

Hempfling in action.

Kommentera

