Svar från frågestunden 5.

Isabel:
Hur har ni råd med era hästar? Jobbar ni eller betalar era föräldrar? Hur finansierar ni era hästköp? Lån? Föräldrar? Sparande?

Frida svarar: Jag tar fullt lån från CSN och jobbar extra var fjärde helg och under loven. Eftersom jag inte har en egen lägenhet i Lund utan är inneboende har jag en relativt låg hyra. Jag har även en extremt förmånlig stallhyra. Eftersom jag jobbade heltid i tre år innan jag började plugga kunde jag använda en del av mina sparade pengar för att köpa Betty. Jag har fortfarande pengar sparade om det skulle behövas någon gång. Mina föräldrar har inte hjälpt mig med Betty överhuvudtaget, och det vill jag inte att de ska göra heller. Det var mitt val och mitt ansvar att skaffa häst.

Mikaela svarar: Jag får mycket hjälp från mina föräldrar och har fått från första början, men för det får jag inte allt jag pekar på. Det jag tjänar, på lektioner, att ha hästar på träning samt fotojobb går raka vägen till kostnader för hästarna. Det jobb som dyker upp tar jag, packade till exempel kryddor på heltid förra våren. Hittills har alla hästköp (8st) ihopräknade gått på strax under 30.000kr, varav jag betalat ungefär hälften ur egen ficka. Så jag har helt klart mycket att tacka mina föräldrar för, även om jag vet att dom bryr sig om hästarna lika mycket som jag gör.

0 thoughts on “Svar från frågestunden 5.

  1. Alexandra

    Mikaela, skulle inte du kunna visa eventuella bilder från när Herkules var ny hos dig? Innan du satte din prägel liksom. Hade vsrit spännande att se!

    Svara
  2. Isabel

    Jag förstod nästan att dina föräldrar mer eller mindre betalade dina hästar Mikaela. Som arbetslös (förutom dina fotojobb och sådant…) så har man liksom inte ens råd med en shettis! 😉 Jag har fått sälja alla mina hästar utom mina två minisar just pga att jag inte hade råd att ha kvar de stora. Då har jag ändå jobb 27 timmar i veckan och får ut 11 000 kr. Men jag bor ju inte hemma heller! 🙂

    Svara
    1. Mikaela

      Då kan man ju undra varför du ens frågade. 🙂 Arbetslös är jag ju däremot inte, då jag är studentanställd och tar ströjobb när det dyker upp utöver elever, hästar på träning, fotojobb etc, alltså tjänar jag nog ganska mycket mer än du tror att jag gör. Råd med shettisar har jag, och stor häst.. 🙂

      Svara

Kommentera

