Svar från frågestunden 6.

Neci:
Jag undrar vad ni har för ridelever? Vad är det för några, vad har dom för hästar och det viktigaste av allt: Vilken gren satsar de på? :)

Frida svarar: Jag har inga ‘riktiga’ elever, men jag hjälper stallägarnas dotter Linnéa som är 13 år. Hon har två new forestar, en c- och en d-ponny, och satsar framför allt på hoppningen. Jag hjälper till mycket med att hitta bärighet och balans hos hästarna, öka styrkan och fokusera på takt och tempo. Om hon är på semester eller något sådant brukar jag hjälpa henne att hålla igång hästarna. Jag och Linnéa tränar för samma tränare så på hemmaplan brukar jag hjälpa henne att repetera de övningar vi har haft på träningen och träna vidare på det de har haft svårt för.

Mikaela svarar: Mina elever är väldigt olika. Jag har en vars ponny blev utdömd pga inflammationer, som efter mitt träningsupplägg blev fullt frisk och utan problem hoppar 120cm samt utför slutor, byten, skänkelvikningar m.m. på lång tygel och med korrekt bärighet. En annan elevs distanshäst blev också skadad, inflammationer, samt var otroligt omotiverad och rent av förbannad i ridningen, men som efter en tids träning är fullt frisk och nio av tio ridpass positiv och busig i ridningen.

Ytterligare en elev har en supertrevlig äldre vblvalack som går både hoppning och dressyr, hade också otroligt dålig motivation till träning i paddock/ridhus men är idag ett riktigt energiknippe. Studsar och hoppar gärna utan att matte ber om det när det är hinder framme.

För att nämna en sista elev, så vi slipper skriva ex antal A4-sidor, kom till mig som otroligt hästrädd för ett år sedan. Så pass rädd att han hoppade åt sidan när Pim rättade till sitt sovande ben. Idag däremot har han köpt sig en egen häst och kunnat skratta när han ramlat av. Vi kämpar fortfarande med en viss rädsla för galoppen då hästen inte alltid är den enklaste, men med tanke på hur långt han har kommit redan är det bara en tidsfråga innan han inte behöver mig längre. 😉

För att avsluta måste jag bara tillägga att jag är fantastiskt stolt över alla mina elever, även de jag inte nämnt i ovanstående text. Både ryttarna och hästarna har blivit fantastiska tack vare deras kämparglöd!

0 thoughts on “Svar från frågestunden 6.

  1. Ronny

    Måste här inflika en kommentar då jag oundvikligen kan identifiera mig själv i ovanstående bloggtext såsom den ”otroligt hästrädde” – och ja det stämmer ju faktiskt om man ändrar ”hoppade åt sidan” till ”disponerade upp en försvarsposition” – och att jag nu, tre avtrillningar och ett år sedan med ML:s stöttning kommit en bra bit på väg med att läsa de hemligheter som blänker till i hästens öga eller i en ryckande muskel. Ler dock en aning då ML fantiserar att hon så småningom kommer att bli av med gubben. /Ronny.

    Svara

Kommentera

