Dagens Betty.

Ni vet hur det är vissa dagar. Man kommer till stallet och får en sån där sinneslöst bra snilleblixt. Det känns som att det är den bästa idén i världen och ingenting, absolut ingenting, kan gå fel.

Jag hade en sådan dag idag. Stärkt av fredagstömkörningen med Ofelia bestämde jag mig för att tömköra Betty idag. Inte nog med att tömköra, vi skulle även arbeta över cavaletti och små hinder på sockerbitar.

Vi begav oss till paddocken och började värma upp i skritt. Betty var helt fantastiskt fin. Hon arbetade i en avslappnad, lagom form på lös töm och bjöd fint framåt. Även i traven gick det hur bra som helst. Hon blev något lägre, men höll sig stadig och slappnade av. Efter en stund styrde jag mot de tre travbommarna jag hade lagt ut längs ena långsidan. Betty längde steget ordentligt, sänkte huvudet och arbetade på hur fint som helst. Ytterligare någon gång fick hon trava över bommarna och för varje gång blev hon mer och mer taggad. När jag upptäckte att hon var lite väl övertänd bad jag henne svänga innan för bommarna istället. Lättare sagt än gjort. Betty fattade galopp och hoppade över de tre bommarna i ett språng. Efter det busskuttade hon lite innan hon kom tillbaka till trav på volten runt mig. Jag lät henne skritta över bommarna en gång innan vi bytte varv.

Varvbytet gick lugnt och fint i skritt. Jag bad sedan om trav och fick först galopp, sen trav, galopp, trav, galopp igen och sedan trav. Ni skulle sett hennes trav där! Herregud vad hon kan röra sig den här damen. Med huvudet kvar i en alldeles lysande position rörde hon sig så fantastiskt vackert runt mig samtidigt som jag försökte få tillbaka henne till skritt.

Hon fick trava över bommarna igen en gång, men det slutade bara med att hon blev vildare och vildare. Vi bestämde oss för att skritta av lugnt istället. Efter det plockade jag bort gjorden och tömmarna och lät henne göra vad hon ville. Idag ville hon springa, och inte lite heller. Bockandes, studsandes, hoppandes och skuttandes busade hon runt i paddocken. Jag byggde upp ett hinder på sockerbitar som hon mer än gärna hoppade över. Jag gjorde det jag gör bäst när hon löshoppar: absolut ingenting.

Jag vet inte hur jag tänkte när jag försökte introducera cavaletti till en totalt bomtokig häst som dessutom inte har sett bommar på länge. Det går dock inte att göra annat än att skratta åt henne när hon helt överlycklig far runt som en vilde.

Nästa gång vi tömkör skulle jag tro att det blir utan bommar.

Ni får se fler bilder så fort jag hinner fixa till dem. Det blir troligtvis imorgon.

0 thoughts on “Dagens Betty.

  1. Noomie

    Haha aaw, det är ju roligt att hon tycker om bommar och hoppning så det inte är åt andra hållet iaf!(‘:
    Jag måste tyvärr skippa fotograferingen den 19:e… Ska till GHS sen med, så vill spara de få pengar jag har(a) Ska du eller Mikaela till GHS?(:

    Svara
    1. Frida

      Jaa, hon är för jäkla söt så fort det finns bommar i närheten.
      Okej, vad tråkigt, men det kommer säkert fler chanser. 🙂
      Tyvärr ska varken jag eller Mikaela dit.

      Svara

Kommentera

