Gårdagens Ofelia.

Igår passade jag även på att motionera Ofelia. Som jag har berättat tidigare har Bettys protesttid gjort mig väldigt trött mentalt så jag har inte orkat med fler hästar, men nu när det fungerar bra med Betty vill jag mer än gärna komma igång med Ofelia igen.

Ofelia är en häst med väldigt tydliga uppfattningar om vad som är roligt och inte. Igår bestämde jag mig för att prova någonting nytt, nämligen tömkörning (jag känner att jag har fått lite dille på tömkörning just nu, men jag tycker att det är fantastiskt roligt). Ofelia är mycket både körd och tömkörd innan, men jag har aldrig provat.

Det blev enbart på volt i paddocken då hon har en tendens att älga iväg om man är ute i skogen. I början var hon övertänd och toppad, så hon småtravade och taktade fram. Efter en liten stund slappnade hon av och arbetade helt fantastiskt fint. Vi jobbar i skritt och trav på en stor volt. Vi provade lite galopp, men underlaget i paddocken var inte helt hundra för det, så det blev bara något halv voltvarv i varje galopp.

Innan vi travade och skrittade av lade jag fram tre cavalettibommar som Ofelia fick trava över. Hon längde steget, behöll formen och arbetade helt fantastiskt fint över bommarna.

Jag tror bestämt att Ofelia tyckte att det var roligt med tömkörning. Något med gårdagens pass var helt enkelt precis i enlighet med vad hon hade tänkt sig. Jag tycker att det är riktigt roligt att kunna se hästen från marken och där är tömkörningen alldeles perfekt.

Idag åker jag ner till Lund igen, men nästa vecka ska jag vara hemma hela veckan, så det kommer bli massor av häst. Jag kan knappt vänta!

Kommentera

