Frida testar: Tömkörningsgjord från Börjes.

För inte speciellt längesedan köpte jag en tömkörningsgjord på Börjes i Tingsryd. Det är deras billiga variant som bara kostar 199 kr. Gjorden har fungerat väldigt bra, den ligger på plats och sitter bra över manken. Ringarna sitter på rätt ställe så att man får en bra vinkel från bett till ring till hand.

Tyvärr har jag haft ett problem med min gjord. Den har gått sönder i fästet till ena spännet inte mindre än två gånger. Första gången var när Jonna och Fiona var på besök och provade tömkörning för första gången. Fiona tog ett litet travsteg åt sidan och gjorden gick sönder. Skomakaren lagade fästet och gjorden höll ett par gånger till. När jag sedan tömkörde Ofelia hände precis samma sak. Hon stod stilla och tog sedan ett par steg framåt vilket fick gjorden att spricka.

Jag har inte hört om någon annan som har fått tag på den här gjorden i såhär dålig kvalitet, så det kanske bara är något fel på just min gjord. Nu har jag beställt en annan från Hööks och hoppas att den ska hålla bättre.

0 thoughts on “Frida testar: Tömkörningsgjord från Börjes.

  1. Angelica Peterson

    Vad trist! Jag har en från Hööks helt i läder och den har varit kanon! Tänkte att jag ska ha den i måååånga år 🙂

    Svara
    1. Frida

      Eller hur! Läder är ju egentligen det bästa, men jag kände inte riktigt att jag hade de pengarna att lägga på det just nu, så fick ta en billigare variant. Får hoppas att den håller längre! 🙂

      Svara
  2. Marie

    Jag har en tömkörningsgjord från hööks som är i Neopren och jag är då jätte nöjd med den 🙂
    Den är då hel iaf å det finns många ringar så man kan ändra nästan som man vill 🙂

    Svara
      1. Marie

        Härligt 🙂
        Ja den funkar helt okej, iaf när jag har använt den.
        Men jag beställde till ett däckelunderlägg till den så jag skulle slippa sätta dit schabrak lr liknande hela tiden, det skyddar ju endel från smuts så 🙂

        Svara
        1. Frida

          Jag behöver inte ha något avancerat, bara något som är smidigt, sitter där det ska och håller. Jag ska ju inte tömköra på elitnivå direkt. 😉
          Jag beställde också ett underlag och fick precis ett sms om att paketet har anlänt på posten, så det bli till att prova alltihop imorgon. 🙂

          Svara
          1. Marie

            Jamen då är det ju helt perfekt 🙂
            Det funkar helt okej om man bara ska hobby tömköra så att säga 😛
            Jag blev för snål för att köpa en i läder, den ja har funkar lika bra med dom sakerna jag gör iaf 🙂
            men va härligt! 😀 Då vill vi ha en utvärdering från dig 🙂

            Svara
            1. Frida

              Men precis. Jag är också för snål för läder. Det blir lite mycket pengar på något som man bara använder då och då och dessutom enbart för hobbytömkörning. 🙂
              Däckelunderlaget satt som en smäck i den gjorden, så det ska bli kul att se hur det ligger på Betty imorgon. Det ska jag minsann fixa!

              Svara
              1. Marie

                Å så äre ju mer skötsel med läder.. det ska putsas å tvättas å blahablaha.. Så neporen är mkt enklare så 😛
                Men härligt 🙂 Är det rött & blått? Isf är det ett likadant min mitt å det sitter också som ett smäck 😀 Det satt även bra på en sele som jag har haft på henne när jag började på inkörningen innan vilan 🙂
                Bra bra 😀

                Svara
                1. Frida

                  Precis! Jag är såå slarvig med läderskötsel. Jag är ganska glad att jag har en syntetsadel nu. Jag föredrar egentligen läder, men eftersom hon fortfarande växer och ändras ville jag inte lägga så mycket pengar på en sadel.
                  Ja, precis. Marinblått med rött kantband. Det var det enda de hade på Hööks, så det är säkert samma. 🙂 Jag blev faktiskt positivt överraskad över hur bra det satt!

                  Svara
                  1. Marie

                    Jamen samma här!! Att putsa tränsen är ju en plåga nästan 😛 Sadeln är ju nästan lättare, det är ju då mindre remmar iaf 😛
                    Men jag har också en syntetsadel (fast har en hoppsadel jag har lånat, en gammal stubben, som är i läder, men den används väldigt lite, den är ju så håååård) men den är i behov av rengöring nu däremot, den har nog dammat in sen jag hängde av den sista gången innan vilan så 🙂
                    Vad har du för sadel till din donna?
                    Jamen då äre samma 🙂 Jag med! Den passade ju perfekt 🙂 Men det hade ju inte skadat om den fanns i andra färger också, är inte för blått så jätte mkt, men ja ha börja acceptera det mer å mer nu däremot 🙂

                    Svara
                    1. Frida

                      Jag gör det aaalldeles för sällan! Räddningen för mig var att köpa våtservetter för läder, så att man åtminstone kan torka av stövlar och träns när vi ska iväg och träna. Ja, precis, sadeln går ganska fort trots allt, men det ska ju bli av också.
                      De brukar vara stenhårda de där Stübbensadlarna. Tur att det är en hoppsadel, så att du åtminstone inte sitter ner hela tiden. 😉
                      Jag har en Wintec Cair Allround. Det är så himla smidigt att kunna byta koppjärn när man har unghäst. Dessutom tycker jag att den är fantastiskt skön.
                      Jag gillar marinblått, men det är alltid kul att kunna välja mellan lite fler färger. Den verkar ha funnits i svart/grå innan, så det var ju synd att du inte hann köpa då. 😉

                    2. Marie

                      Jag med.. vart finns dom att köpa? Jag skulle nog behöva några 😛
                      haha, jamen precis 😛

                      Jo ja har hört det å känt det 😛 Ja precis, det är då tur det iaf! 🙂
                      Ahaa, ja har en wintec cair isabella werth dressyrsadel åt min, men skulle vilja ha en allround också så man kan ha den mer när det är inte helt dressyr man ska rida.
                      Ja det är ju jätte smidigt med utbytbara kopparjärn!

                      Tur du gör det, då vare ju som ingen fara för din del 😉
                      Ja verkligen, man vill ju helst ha liiite alternativ iaf 😛
                      Ja, de va ju synd det, men den blåa är helt okej i mina ögon nu, men i början hade ja helst haft en annan färg 😛

Kommentera

