Frida testar: Tömkörningstömmar från Hööks.

De första gångerna jag tömkörde använde jag ett par ponnytömmar på åtta meter. Det fungerade bra innan jag riktigt fick ordning på saker och ting, men väldigt fort upptäckte jag att de var alldeles för korta. Det går inte att tömköra på volt i något annat än skritt med så korta tömmar.

Jag beställde ett par tömkörningstömmar på 16 meter från Hööks för 299 kr. De här tömmarna är i vävband med nylonrep närmast bettet. Nylonrepet ska göra att de glider lättare i ringarna på gjorden, men jag märker inte direkt någon skillnad mot tömmar som är helt i vävband. Pistolhakarna gör det snabbt och lätt att knäppa fast tömmarna i bettet. De är även delade med knäppe på mitten vilket underlättar väldigt mycket.

De här tömmarna fungerar alldeles ypperligt för att tömköra på stora volter, i serpentiner, över cavaletti och när man vill göra något annat än att bara tömköra rakt fram. Det behövs helt enkelt mer töm för att man ska kunna arbeta ordentligt. Jag kan stå i princip stilla medan hästen galopperar för att jag kan släppa ut så pass mycket töm.

De här tömmarna är perfekta som ‘nybörjartömmar’. Jag tycker att det är alldeles för dyrt med lädertöm då jag inte är intresserad av att köra så seriöst, utan bara vill tömköra på hemmaplan för träningen och omväxlingens skull.

Jonna och Fiona provar tömmarna i en början till skänkelvikning på töm.

0 thoughts on “Frida testar: Tömkörningstömmar från Hööks.

      1. Anna - tömkörning och shettisgos

        Jo alltså visst, men det kan man ju ha med en töm som är i läder med. Syftade mer på känslan i handen 😀 Fast det där är ju en smaksak, jag letar fortfarande efter tömmar som är 1-1½ cm breda… Tycker textiltömmar liksom bara är överallt och far 😛

        Svara
        1. Frida

          Absolut, men ju tyngre töm, desto mer hänger det ju i bettet vilket ger mer kontakt. Det beror väl helt och hållet på hur man tömkör, helt enkelt. 🙂

          Svara

Kommentera

