Dagens Betty.

Igår hämtade jag min nya tömkörningsgjord så idag var jag väldigt sugen på att testa den. Jag och Betty höll oss först på volt i paddocken vilket gick finfint. Hon var dock inte riktigt så pigg som hon brukar vara, men efter lite drivning gick hon bättre fram. Det blev inget avancerat arbete då det har börjat töa här och hon fick lite snöklamp i tassarna emellanåt. Hon arbetade fint i en stadig form utan stöd från tömmarna.

När vi hade jobbat i skritt och trav i paddocken gav vi oss ut på en liten runda längs grusvägen för att kontrollera om vårt problem med att vänta på väg hemåt fortfarande fanns kvar. Vi skrittade förbi den lilla skogsdungen, vände på en åker och skrittade sedan hemåt igen. Betty gjorde superfina, lugna halter. Hon stod kvar på halvlång töm tills jag bad henne gå igen och hade inte det minsta bråttom att komma hem. Det känns extremt skönt att vi äntligen har lyckats hitta ett sätt att lösa det här. Nu behöver vi inte ha halsförlängaren då hon inte kör upp huvudet och blir okontaktbar längre.

Jag lovade ett par av er att jag skulle försöka filma något den här veckan. Det var sjukt svårt att filma inne i paddocken och vinkeln blev inte alls bra. Istället filmade jag en liten snutt på vägen hem. Filmen säger inte så mycket, men ni får åtminstone se hur lugn hon är numera och att hon slappnar av även på hemvägen.

0 thoughts on “Dagens Betty.

Kommentera

