Tömkörning.

En läsare frågade om jag kunde skriva lite om grunderna i tömkörning, och det gör jag så gärna. Det är alltid lika roligt när ni kommer med tips på inlägg.

Jag är själv väldigt ny i tömkörningsbranschen. Innan jag började med Betty har jag bara provat tömkörning ett par gånger på ridskolan, och då med väldigt välkörda ponnier. Där behövde jag i princip bara hänga på och låta dem sköta alltihop. Jag fick inför att jag skulle börja tömköra Betty prova på Mikaelas lille kille Pim. Han är fantastiskt duktig, men låter inte en komma undan utan att göra rätt.

Jag har precis samma teori i tömkörningen som jag har under ridningen. Hästen ska utan stöd från handen arbeta i en bärig, balanserad form. Ryggen ska rundas och bakbenen trampa in under hästen medan den hela tiden tänker framåt. I ridningen har jag ju ofta halvlång tygel. Det fungerar inte i tömkörningen då man inte har någon annan koppling till hästen än genom handen. Jag har knappt kontakt med bettet, men är ändå beredd att agera om något händer. Tömmarna håller man mellan pekfinger och långfinger. Om man har spö ska det alltid hållas i höger hand. Den enda gången man använder en ridfattning med tömmen är om man behöver ta riktigt ordentligt i tömmarna. Den nya tygelfattningen vänjer man faktiskt sig vid väldigt fort.

För mig är den största förändringen från att rida till att tömköra att jag förlorar i princip all känsla när jag istället går på marken. Från ryggen känner man minsta lilla muskelanspänning genom sitt säte, men det fungerar inte på samma sätt från marken. Jag upptäckte även väldigt tidigt hur mycket man måste smacka. I ridningen föredrar jag skänkeln eller sätet framför att använda rösten, men det går förstås inte när man tömkör.

Jag tycker att det viktigaste när man tömkör är att man börjar väldigt enkelt. Det gäller att känna in sig ordentligt i det nya sättet att motionera innan man går över till svårare saker som skolor och skänkelvikning på töm. Man måste även göra det roligt och begripligt för hästen så att man kan behålla motivationen och glädjen. Jag tycker att tömkörning är väldigt kul och kommer fortsätta arbeta på det här viset. Eftersom hästen inte har den extra belastningen från ryttaren när man tömkör kan man gå före sin utbildningsnivå och träna på något svårare saker på töm innan man gör det från ryggen. Det är för mig ett väldigt bra sätt att göra hästen redo för nya utmaningar.

0 thoughts on “Tömkörning.

  1. ShireElin

    Kan inte du skriva en sammanfattning om hur du fick Betty att sluta skynda hemåt? Har lite samma problem ibland så det vore toppen om du kunde skriva en sammanfattning om hur du gjorde 🙂

    Svara

Kommentera

