Löshoppning.

Många gånger har man väldigt klara idéer om hur löshoppning ska gå till. Hästen ska springa i vänster varv, hålla sig i galopp, ta si och så många galoppsprång mellan hindren, få mat efter varje gång den har hoppat och så vidare. Man ska även ha hjälp av ett par stycken som kan driva hästen framåt. Risken med att ha för många måsten med löshoppningen är att man tappar det som är absolut viktigast – glädjen.

Jag löshoppar framför allt för att skapa glädje för bommar, hinder och hoppning. Varje gång Betty tar sig över en bom eller ett hinder får hon beröm, oavsett hur hon gör det. Tanken är att hon ska lära sig problemlösning. När hon själv råkar sätta sig i en knepig situation får hon hitta ett sätt att ta sig ur den. Om det råkar bli så att hon kommer för nära eller hoppar av för långt ifrån spelar det ingen roll, jag berömmer henne oavsett. När hon får chansen att prova olika lösningar kommer hon på egen hand inse vad som är den bästa och det kommer hon att minnas nästa gång hon hamnar i en liknande situation.

När jag löshoppar har jag inte heller några direkta krav på hur det ska gå till. Oftast räcker det att jag smackar någon gång för att ge Betty en signal om att det är okej att börja springa. Sen hoppar hon över hindren, vänder, hoppar igen, tar något varv i galopp där hon bockar och busar lite innan hon återvänder till hindren och hoppar ytterligare en gång till. Det spelar inte så stor roll vilket varv hon väljer. Jag kan inte låta bli att berömma bara för att jag tänkte mig vänster varv och hon istället kom i höger. Hon förstår ju inte att berömmet uteblev för att hon kom från fel håll utan kopplar ihop det med hoppandet i sig.

Löshoppning ska lekas fram. Jag tycker att man ska försöka göra det så enkelt som möjligt, störa hästen så lite som möjligt och vara så positiv det bara går. Om man har en häst som inte tycker att det är roligt att löshoppa måste man försöka väcka glädjen till liv innan man höjer hindren och ökar kraven. När det är enkelt blir det lättare för hästen att lösa uppgiften och ta sig ur situationen på ett lyckat sätt. Självförtroendet växer samtidigt som glädjen ökar, och det är precis det som är meningen.

Genom att överlåta löshoppningen till hästen kommer man få en häst som förstår vad den sysslar med. Ge hästen tid att undersöka, förstå och fundera. Det finns ingen anledning att smacka och driva hästen konstant framåt, det leder varken till glädje, självförtroende eller förståelse, utan bara till en häst som hoppar för att få det gjort.

0 thoughts on “Löshoppning.

  1. ShireElin

    Jag diggar din och Bettys still att löshoppa på 😉 Måste vara underbart att se sin häst hoppa med sån glädje.
    p.s titta gärna in på min blogg shireelin.wordpress.com ;D

    Svara

Kommentera

