Dagens Betty.

Idag var det äntligen dags att åka hem och kunna andas hästpäls igen. Det är hela tio dagar sedan jag var hemma sist och jag har längtat massor efter Betty under den här alldeles för långa perioden i Lund.

För det mesta fixar jag stallet innan jag rider, men idag kunde jag inte hålla mig. Jag gick direkt ut i hagen och hämtade min lilla höna. Jag hade faktiskt väntat mig att hon skulle vara toppad och tokig redan i stallet idag. Efter att ha vilat lite längre brukar hon vara så full av överskottsenergi att hon inte riktigt klarar av att stå stilla precis hela tiden. Idag tyckte hon att det var väldigt skönt att komma in och mysa med sin matte. Hon stod och halvsov i stallgången medan jag borstade, kliade och klappade.

När vi kom till paddocken var det dock slut på sovandet. I princip all trav under uppvärmningen blev till galopp. Betty är för jäkla söt när hon fattar galopp helt enkelt för att hon inte kan låta bli. Det gör ingenting, jag vill att hon ska bjuda framåt, så jag gör ingen grej av det, utan låter henne galoppera vidare tills hon själv bryter av till trav. När vi hade värmt upp i alla gångarterna, framför allt galopp, ägnade vi oss ännu mer åt framåtbjudning, takt och tempo vilket gick hur bra som helst.

Betty blev nog ganska trött av dagens arbete då det var mycket galopp. När vi travade av var den lilla bläsnäsan nästan nere i gruset. Vi tog en skrittur bort från gården och till skogsdungen för att sedan vända igen. Det var dels för att skritta av och dels för att kolla om Betty fortfarande är lugn på vägen hem, vilket hon var idag. Det fanns inte ens en liten tendens till att ha bråttom hemåt och det är alltid lika skönt att veta att vårt problem är på väg att lösas, ett litet steg i taget.

Dagens pilotbild är tagen i den lilla skogsdungen.

0 thoughts on “Dagens Betty.

  1. Sofia

    Kan inte hästen bli lite du vet,, olydig är väl inte rätt ord, men om man låter hon göra såhär som hon vill, alltså galoppera då hon vill o sådär, eftersom du inte gjort nått så att hon ska galoppera (sagt till henne) så tar hon väl lite för givet att hon kan galoppera iväg när hon vill?:3 svårt o förklara, men du förstår nog vad ja menar. Ni ä jättefina tsm. 🙂

    Svara
    1. Frida

      Jag förstår vad du menar. 🙂
      Hon drar inte bara iväg helt utan anledning, utan jag ber henne öka traven för att hitta bjudning, men ibland faller hon över i galopp. Jag har ju bett henne att öka, så jag kan inte bara ta i tyglarna så fort hon gör det. Jag blev nog lite otydlig i texten, men det är alltså när jag ber henne om en ökning av traven hon faller över i galopp. Då låter jag henne galoppera tills hon hittar tillbaka till traven. 🙂 Om hon bara skulle sticka iväg i galopp hade jag inte låtit henne fortsätta galoppera, utan bett om trav igen. 🙂

      Svara

Kommentera

