Mina avramlingar.

En av er läsare ville att jag skulle berätta om mina avramlingar från Betty. Ni vet redan hur glad jag blir av tips på inlägg, så jag delar gärna med mig av det, även om det inte är något spektakulärt.

Den första gången jag ramlade av Betty var när vi var på väg hem från en skogsrunda. Vi hade varit uppe i backarna och klättrat vilket hade gjort Betty ordentligt muskeltrött. Hon gick och halvsov på lång tygel i skritt när vi var på väg ner för berget. I ett hus vi brukar rida förbi bor en golden retriever. Han var ute och lekte loss i trädgården och började skälla när jag och Betty närmade oss. Betty är van vid hundar då stallägarna har två stycken så hon brydde sig inte nämnvärt. Hon skrittade på i sin egen lilla värld ända tills hunden sprang hastigt mot henne. Då vaknade hon ur sin dvala och innan hon hade förstått att det var en hund vände hon sig hastigt ifrån vovven. Där tog det dock stopp så Betty gick från en helomvändning i 190 till tvärstopp. Jag, som också var lite i min egen värld, hann knappt reagera innan jag hamnade på marken. Betty stannade och undrade vad hennes matte plötsligt gjorde på marken.

De andra gångerna jag har ramlat av var när Mikaela var nere i paddocken och hoppade Herkules. Betty blev livrädd för Herkules enorma energi och ville därför inte komma för nära. Det ledde till ett par supersvängar som jag inte riktigt hängde med på. Med tiden kommer Betty att bli med van vid oväntade situationer och jag kommer förhoppningsvis att förbättra min balans ännu mer. Då kommer jag troligtvis att kunna hålla mig på min plats i sadeln.

Självklart har jag ramlat av andra hästar än Betty…

Kommentera

