Dagens Betty.

Idag stod hoppning på mitt och Bettys schema. Min lilla häst var väldigt piggelin efter att ha vilat ett par dagar och blev inte mindre pigg när hon såg att det låg bommar i paddocken. Under framridningen jobbade vi vidare på att böja igenom ordentligt i små volter. Böjningen ska gå igenom halsen och kroppen så att hon inte gör sig rak. Det gick riktigt bra i skritt och jag märkte faktiskt en liten skillnad i formen direkt efteråt, vilket är väldigt roligt. Tanken var att fortsätta med samma arbete i traven, men Betty var alldeles för pigg. För att ta tillvara på glädjen lät jag henne galoppera och bara tycka att det var roligt att få springa.

Hopppningen idag bestod av 5½:an på medellinjen och ett rättuppstånende på sockerbitar på långsidan. Eftersom man kommer in i trav på 5½:an blir det väldigt bra styrketräning för hästen. Det lilla hindret på långsidan hade jag enbart för att vi skulle kunna hoppa 5½:an, fortsätta galoppera och hoppa på långsidan. Det blev med andra ord en miniliten bana, enbart för att träna på att få in lite flyt.

Betty var alldeles fantastisk idag. Hon frustade förnöjt, hoppade sin kära matte ur sadeln gång på gång och fullkomligt älskade att få se bommar igen. Som ni redan vet är hon ju lagom bomtokig. Tyvärr glömde jag bort att lägga in tillräckligt med pauser, vi fick så fint flyt att jag bara drogs med, så en bit in i passet blev Betty trött. Hon började därför tveka lite för att hon inte kände att hon orkade ta sig igenom 5½:an. Efter en paus var pigga, glada Betty tillbaka.

Det är alltid lika roligt att hoppa Betty. Hon tar det på fullaste allvar och hoppar med precis varenda muskel och tar i från tårna. Glädjen smittar av sig och jag kan inte sluta le där jag sitter i sadeln och försöker hålla mig kvar så gott det går. Det vi behöver träna på är att få fart efter hindren. När hon hoppar med så mycket kraft används all fart i hoppet, så i landningen måste hon börja om på nytt. Det kommer med tiden. Det viktigaste är att bevara glädjen så att alltid kan ha ett sånt här fantastiskt utgångsläge.

Växtperiod, check!

0 thoughts on “Dagens Betty.

Kommentera

