Gårdagens Gitmo.

Igår var det dags att för andra gången förbereda Gitmo för att hänga. Eftersom han är så van vid Mikaela var det jag som hämtade honom i hagen, tog in honom i stallet, borstade honom, kratsade hovarna, sadlade och tränsade. Det är otroligt att se förändringen i Gitmo. Rädslan är helt borta. När han får för sig att han exempelvis inte vill lyfta hovarna får man ryta till så att han skärper sig. Om man hade gjort det under första veckan han stod hos Mikaela hade han ramlat ihop och dött av rädsla.

Jag började med att longera Mr Grey. Han är inte den mest engagerade hästen, men travade snällt när jag bad honom och börjar dessutom att söka sig framåt, nedåt lite vilket är ytterst positivt. När Gitmo var uppvärmd i båda varven fick Mikaela hålla honom så att jag kunde rycka och dra i stigbyglara. Det accepterade han direkt,  så vi jag gick vidare till att sätta foten i stigbygeln och hänga på sidan av honom. Det finns ingen häst som kan idiotförklara en så som Gitmo kan. Han ger en blickar som säger ‘är du totalt dum i huvudet?’. Nu när rädslan är borta visar herrn lite humör istället, men med lite klappar och ett par pellets gick han med på att ha mig hängandes i stigbyglarna på båda sidorna.

Nästa gång kan vi troligtvis hänga på riktigt, med magen över sadeln.

0 thoughts on “Gårdagens Gitmo.

Kommentera

