Gårdagens Betty.

Igår hade jag egentligen tänkt mig galopparbete i paddocken, men Betty hade lite träningsvärk sen förra ridpasset så det kändes inte rätt att kräva det av henne. Redan under framridningen i galoppen märktes det att hon inte orkade på samma sätt som hon brukar. Hon försöker dock och blir frustrerad av att inte klara av det jag ber om, så vi lät helt enkelt bli galoppen helt och hållet.

Istället för galopparbete blev det fokus på skritten även igår. Vi red fram på böjda spår för att hitta lite böjning och ställning, vilket fungerade finfint. Efter det provade vi på öppna och skänkelvikning i båda varven. Vi red bara några steg i taget för att det inte skulle bli för jobbigt. Jag ville mest kolla om hon förstod hjälperna, vilket hon gjorde. Hon flyttade riktigt fint åt båda hållen i de två olika övningarna.

I traven var Betty väääldigt låg i formen, så vi lade inget krut på det. Hon fick bara gå på stora volter och känna sig avslappnad. Vissa dagar är såhär och det finns ingen anledning att pressa henne när hon rent fysiskt inte klarar av det.

Igår red Linnéa och en kompis till henne i paddocken samtidigt som jag och Betty var där. När de lämnade oss brydde min lilla häst sig inte överhuvudtaget, vilket är ett fantastiskt framsteg. Betty börjar inse att hon klarar sig på egen hand.

När jag stod i stallet och borstade Betty inför ridningen körde pappa förbi stallet, såg min bil och tittade inom. Han har ju sedan tidigare en alldeles fantastiskt filosofi om ridning. Igår gick han in i stallet, hälsade på Betty, klappade henne på halsen och sa ‘vad snäll hon är… bits hon aldrig?… inte ens nyper lite?… inte ens drar tag i jackan?’. Ibland är det inte lätt att inte vara hästmänniska i närheten av hästar.

0 thoughts on “Gårdagens Betty.

Kommentera

