Hur veckans träning blev.

Äntligen blev det en vecka med fler hästdagar! Det var precis vad jag behövde.

Det här var vad vi sysslade med under den här veckan:
Måndag och tisdag: Vila.
Onsdag: Hoppning i paddocken. Jag och Betty travhoppade för styrketräningens skull och höll oss till 5½:an. Betty var piggelin och framåt. Precis som vanligt hoppade hon från topp till tå. Jag måste komma ihåg att lägga in fler skrittpauser till nästa gång så att hon hinner återhämta sig mellan varven.
Torsdag:  Tömkörning på volt i paddocken och på grusvägen. Vi började med att arbeta i skritt och trav över bommar på volt. Betty var inte jätteimponerad av arbetet, men jobbade ändå på fint och lyssnade snällt på mina kommandon. Efter att vi var klara på volt begav vi oss ut på grusvägen och tömkörde till ‘grannarna’ och tillbaka. Överlag gick det bra. Betty hade inte bråttom hem och lugnade ner sig snabbt när hon blev rädd för något eller extra taggad.
Fredag: Paddockpass i paddocken med fokus på böjda spår, öppna och skänkelvikning. De andra hästarna hann komma in i stallet innan jag och Betty var klara. Hon var mycket lugnare den här gången, trots ensamheten. Alla övningar satt superfint. Hon både flyttade, böjde och ställde sig bra.
Lördag: Betty hade lite träningsvärk från dagen innan, så istället för det planerade galopparbetet blev det skritt och trav på volter. Vi provade att flytta några steg i öppna och skänkelvikning bara för att kontrollera lydnaden, och det gick hur bra som helst.
Söndag: Löst arbete i paddocken. Det blev ett lugnt pass med lite löslongering och ett par skutt över en upphöjd bom. Betty lyssnade riktigt bra på mitt kroppsspråk och följde mig hur bra som helst.

0 thoughts on “Hur veckans träning blev.

Kommentera

