Dagens Betty.

Kära vänner, nu är det verkligen vår på riktigt! Solen strålar, himlen är klarblå, fåglarna kvittar oavbrutet och det är hela tio grader varmt. Jag har lagt mina termobyxor i tvätten. Jag tänker nämligen inte använda dem mer den här säsongen. Nu siktar vi mot sommaren!

När det är såhär fantastiskt väder ute finns det ingenting som går upp mot en skogstur. Jag och Betty har ju dessutom lite att träna vidare på just när det kommer till att lämna kompisarna hemma på egen hand. På vägen ut till skogen var Betty lite tveksam idag. Eftersom hon helst av allt vill stanna kvar hemma med de andra hästarna eller ha mig jämte sig hittar hon anledningar till att bli rädd och försöka vända hem. Hon går och sneglar lite bakåt då och då. Det blir dock bättre och bättre. Hon är inte ens i närheten av så tveksam som hon var när det här problemet var som värst, så vi är på väg i rätt riktning.

Efter att vi hade skrittat en bit travade och galopperade vi uppför berget. Vi hittade en hyfsat brant backe en bit upp så vi galopperade upp för den, vände och skrittade ner, vände igen och galopperade upp. Vi klättrade upp och ner tills Betty var riktigt trött. Hon behöver mattas ut fysiskt så att hon släpper tankarna på att bete sig illa. När hon inte orkar låter hon helt enkelt bli.

När hästhästen hade galopperat sig trött vände vi hemåt och skrittade ner för berget igen. Jag passade på att hålla Betty uppmärksam genom att göra skänkelvikning fram och tillbaka över vägen. Betty flyttade jättefint. Mot slutet testade vi även ett par steg i öppna åt varje håll, och det gick också riktigt bra. Jag ser till att hålla Betty i arbete och fokuserad på mig så att hon tänker mindre på att hon behöver komma hem till flocken.

Jag är helt övertygad om att vi kommer att lösa vårt skogsproblem. Vi blir bättre och bättre för varje gång vi är ute på egen hand. Ibland stöter man på ett problem som tar lite längre tid att ta sig ur. Då gäller det att hitta en hållbar lösning som man tryggt kan luta sig mot när man stöter på motstånd.

0 thoughts on “Dagens Betty.

      1. Marie

        Haha, sant 😛 Men snön är ganska mysig när den är här, men innan den kommer och när den är påväg bort kunde väll få gå på typ 1-2 dagar, då hade det vare optimalt 😛

        Svara
          1. Marie

            Precis 🙂
            Ja verkligen! Det är så himla drygt å jobbigt å man är alltid blöt efter att man har varit ute, ungefär 😛

            Svara

Kommentera

