Era avramlingar.

Jag tänkte att ni återigen skulle dela med er av era härliga historier. Den här gången är det dags att berätta om den roligaste, knasigaste, knäppast eller värsta avramlingen ni har varit med om.

Jag ramlade av under en hopplektion på ridskolan en gång för länge sedan. Jag satt då på en fuxkille vid namn Pyros som kunde vara lite tveksam på läskiga hinder. Temat på lektionen var just titthinder. Jag och Pyros fick väldigt fint flyt under uppvärmningen och framhoppningen. Vi klarade konstigt målade bommar, tunnor och koner som ingenting. Intet ont anande styrde jag Pyros mot en oxer med vattenmatta under. Han tittade, tvekade, tänkte hoppa och stannade sedan i sista sekunden. Jag flög skonligslöst över halsen på honom och hamnade med rumpan mellan bommarna på oxern. Där satt jag sedan fast. Jag kämpade stenhårt för att komma loss, men hade glidit ner alldeles för långt mellan bommarna för att orka trycka ifrån och komma upp. Att jag skrattade så att jag skrek kan ha bidragit till orkeslösheten. Pyros stod frågade jämte mig och puffade då och då på min hjälm. Min ridlärare, som också skrattade hysteriskt, fick plocka ner hela hindret för att jag skulle kunna ta mig loss och fortsätta rida. Nästa språng över oxern valde Pyros att istället för att stanna hoppa högt över. Han tyckte nog att vi hade skämt ut oss tillräckligt.

Nu är det er tur! Glöm inte att bifoga era bloggadresser så att ni i samband med publiceringen av era avramlingshistorier kan få lite reklam för era bloggar.

Här har jag lyckats hamna i en annan något knepig situation.

0 thoughts on “Era avramlingar.

  1. LinneaL

    På min förra ridskola,ett ställe där man går som nybörjare tills det att man börjar galoppera. En dag hade vi barbaka ridning, jag hade en alldeles för liten b-ponny som heter Lycka. När jag sprang mot lycka för att jag skulle hoppa upp på henne så stannade jag på ryggen på henne,med tanke på att hon var så liten så fick jag ett skrattanfall vilket slutade med att jag landade på andra sidan Lycka med huvudet före, alltså ett till skrattanfall, Lycka bara stod snällt och tittade på mig som om jag var dum i huvudet.
    Japp x)

    Svara
  2. anna

    Min senaste avramling var en väldigt speciell dag.
    I höstas red jag allra sista gången på ridskolan, och allra sista gången på den otroligt älskvärda ridskolehästen Brolle som jag kände i 7 år. Vi red ut, alla fina tjejer i min ridgrupp & min goa ridlärare. Det var så himla mysigt & verkligen en såndär perfekt sista lektion, Sen så skulle vi iallafall över ett träd som ramlat i skogen. Alla hästar gick över så det var ju vad jag förväntade mig, men min kära pålle tog ett stooooort, lååångt skutt över och jag som inte alls var förberedd flög flera meter över halsen.
    Hamnade framför min galet gulliga & glada häst så skrattade mest, minns att det sved i hela kroppen av smärta men jag kunde inte gråta av smärta, låg och grät floder av glädjetårar istället. Så har det varit varje gång jag ramlat av just den hästen, alla andra hästar jag ramlat av har tårarna bara sprutat av smärta..
    Tyvärr var Brolle tvungen att tas bort i söndags, endast 8½ år gammal..kanske är därför just denhär avramlingen är så speciell? I dont know..

    Svara
  3. Emme ^.^

    Min senaste gång var väldigt rolig! x)
    Vi red ute i hagen och hoppade lite barbacka i snön under sportlovet! Super kul, mina kompisar åker av två gånger var och då retas jag lite med dem såklart. Sen så hoppar jag ena hindret och efter det så snubblar hästen jag red på, då jag kom i obalans och hon snubblade en gång till så släppte jag och körde huvudet först ner i snön. Hästen fortsatte och hoppade nästa hinder vilket fick mig att asgarva och körde ned ansiktet i snön igen (a’)

    Svara
  4. sofia

    en gång ramlade jag av i TRAV.. Inget hände, vi travade, jag fick en black out eller nått och sedan låg jag på backen. Haha. Var ju lite pinsamt, men jag skrattade mest..

    Svara
  5. Olivia

    Jag har ramlat av 2,5 gånger 😉 Jag ramlade typ av halvt en gång det som hände var att jag red ut med en kompis och då stog det en gubbe på sin trädgård. Han stog med en vattenslang och typ vifta med den, och min sköthäst blev rädd och hoppade åt sidan, och då hängde jag upp och ner… på min sköthästs hals….

    Men första gången jag ramlade av så var det på ridskolehästen Sandressa. Vi skulle trava men hon stack iväg i galopp och bocka & sparka backut… (Jag hade ridit 4 gånger innan det bara! ;p) Och där fick jag ont i ryggen och kunde typ inte gå den dagen….

    Andra gången jag ramlade av var det på ridskolehästen William. Vi skulle fatta galopp, han blev glad och hoppade in i mitten av ridhuset och körde lite rodeo 😉 Men det gick bra den gången! Jag studsade upp från marken direkt! 😀

    Svara
  6. Elin

    Haha, förra vintern så hade jag skrittat barbacka en pyttesträcka på Fiona och förr i tiden så brukade jag hänga en stund över ryggen innan jag gled ner, men vi hade haft i glanssprej i manen och tydligen också lite över ryggen. Måste ha råkat spruta dit något när vi sprejade manen och det blir ju minst sagt halkigt då..
    Så när jag tänkte hänga där några sekunder kände jag helt plötsligt att jag började glida framåt med huvudet neråt istället för bakåt.. Låååååångsaaaaaamt gled jag och jag kände ”NEJNEJNEJNEJ JAG KOMMER ATT DÖÖÖÖÖ, SNÄLLA HJÄLP MIG” och helt plötsligt dunsade jag ner i backen på grannens uppfart där vi tillfälligt hade henne inackorderad innan vi fixat till det hemma. Först blev jag förvånad över att jag inte dog och sen kom gapskrattet, både från mig och min syster och seeen kom panikkänslan av att grannen kanske sett mig, hon brukade nämligen tala med en om hästar och att vi inte skulle göra si och så med nedlåtande ton.
    Så det vart rätt så fint… Fiona bara stod där och tittade på mig kan jag ju säga. 😉

    Svara
  7. A

    Många udda avramlingar, men den som stod ut mest var nog på ridskolehästen Magnifik under en barbackalektion för många år sedan. Jag vet inte hur många gånger jag ramlade av den gången, men till sist så bestämde jag mig för att ”nu ska jag banne mig sitta kvar”. Russet bockade och jag klängde mig fast för glatta livet, med armarna om halsen och benen på var sida om bogen UPPOCHNER! Det hjälpte inte att skrika ”HJÄLP” för ridläraren skrattade bara och väntade på att jag inte skulle orka hålla kvar längre och dunsa ner, haha schysst! 😉

    Svara
  8. Sanna

    Min roligaste avramling måste varit i höstas. Vi skulle hoppa – i paddocken- och jag hade ett jätte fint Tinker sto vid namn Emma. Emma är hur snäll och bra att rida som helst, så länge man inte hoppar. Hon är ju tyngre än alla andra hästar så hon måste ta i så mycket för att komma över hindrena. Vi skulle komma i trav mot en 5½ som stod på diagonalen, hoppa den och landa i galopp. Första gången låg hindret på 50 cm och det gick faktiskt väldigt bra. Andra gången höjdes det till 60, vilket Emma inte såg förens vi var precis innan hindret. Hon tog i så mycket för att komma över att jag tappade balansen – lyckades få tag i hennes långa man – slog en kullerbytta i luften och landade med båda armarna runt hennes hals stående på marken. Som tur var stannade hon och undrade vad jag gjorde ståendes bredvid henne. 🙂 Ridläraren sa att det kan ha varit en av de snyggaste avramlingar som hon sett. Snällare häst får man leta efter!

    Svara
  9. Rubiini

    Min roligaste avramling var nog en gång när jag hoppade min shettis. Han lägger av med en gång när han kommer in i en paddock men vi skulle ändå upp och hoppa lite mina kompisar och jag:) Och jag red barbacka haha
    Först hoppade mina kompisar några skutt på ungefär 50-60cm och jag gick fram och lät honom nosa på hindret eftersom han aldrig hade hoppat ”riktiga” bommar. Sen sänkte vi hindret till ca 20cm men han trodde att det fortfarande var högt så han hoppade jätte stort och sen stannade han eftersom jag hamnade i obalans och då hamnade jag på halsen och höll på att dö av skratt och kunde inte komma upp så jag fick gå av över öronen på honom hahaha 😛

    Svara
  10. Hanna Häger

    Första gången jag skulle rida min ponny hemma efter att vi hade köpt henne, skulle jag hoppa ett minihinder på ca 40 cm. Då sprang hon åt sidan och jag ramlade av, det var så himla klantigt av mig men jag skrattade jättemycket! Mamma fick det faktist på film, och ni får jättegärna lägga upp den på eran blogg om ni vill ^^

    Svara
  11. Hanna Häger

    Kom på att jag har en ännu snyggare avramling, fast på en annan häst! Denna gång var det dressyrträning för en dressyrdomare som jag aldrig tränat för innan. Desutom lånade jag min kompis häst som jag aldrig ridit innan! Så när jag skulle fatta galopp så… Ja ni ser på filmen:

    Svara

Kommentera

