Dagens Betty.

Idag stod det galopparbete på mitt och Bettys schema. Vi började med att skritta och trava fram på både böjt och rakt spår. Betty var väldigt lyhörd, avslappnad, mjuk och fin, precis som alltid. Efter att ha skrittat, travat och galopperat var vi redo för dagens övning. Jag lade ut tre galoppbommar en bit innanför spåret på ena långsidan. Övningen bestod av att galoppera över bommarna, göra halt en bit efter, fatta galopp igen, lägga en volt mitt på den andra långsidan och återigen kommer över bommarna. Vi värmde upp oss genom att först prova övningen i skritt och trav.

Jag insåg igår att jag måste bli mer noga med vilka krav jag ställer på Betty i ridningen. Hon börjar bli stor nu, så jag måste kräva mer perfektion. Framför allt gäller det att volterna hamnar där det är tänkt att de ska hamna, att vi kommer rakt mot hinder och bommar, att hon följer spåret som hon ska och så vidare. Jag måste även bli bättre med min blick, min sits och att vara tydlig med vad jag vill. Betty svarade fantastiskt bra på den nya ridningen idag, som var lite mer ‘vuxenridning’. Det är dags att lämna unghästridningen bakom oss.

Arbetet i paddocken gick hur bra som helst. Jag var verkligen sjukt nöjd med min lilla häst som krånglade sig ur bomserierna även när hon kom helt fel. Hon lyssnar på allt jag ber henne om och ställer upp för mig på alla sätt. Min fantastiska lilla tjej.

När vi var klara i paddocken var det dags att träna vidare på skogsproblemet. Vi skrittade ut på grusvägen och begav oss förbi skogsdungen. Så långt gick det bra. En bit senare tyckte Betty inte att hon ville gå längre hemifrån så hon bestämde sig för att vända. När jag blev arg och sa att nej, vi fortsätter dit det var tänkt blev hon riktigt förbannad. Hon backade ut på en plöjd åker (bra val) och småstudsade lite i hemriktning. Idag fungerade det faktiskt att bli riktigt jävla förbannad på henne. Jag bestämde mig för att det var nog, att det räcker. Hon behöver inte tycka om skogen och det är okej att vara osäker när flocken och matte inte är med, men det är verkligen inte okej att bete sig illa bara för att få sin vilja igenom.

Efter det lilla bråket fortsatte vi en bit till. Betty försöker hitta anledningar till att bli rädd för att kunna vända hemåt. Tyvärr är jag inte så lättlurad att jag går på det så hon får vackert promenera vidare. Vi skrittade till korsningen som ligger en bit från dungen och efter det vände vi hemåt igen. Vi gjorde massor av halter för att kontrollera lydnaden. Betty är åtminstone bättre i halterna nu. Hon väntar tills jag ber henne gå och blir inte arg och studsig för att jag ber henne stå stilla när hon egentligen vill gå.

Vi skrittade mellan dungen och korsningen några gånger innan vi till slut kom hem. Anledningen var att Betty blev arg när jag ville vända bort från stallet och det är inte okej. Det kan inte bli bråk bara för att jag ber henne gå åt ett annat håll än hon har tänkt sig.

Jag vet att vi kommer att ta oss igenom det här skogsproblemet också och att det bara tar tid. Tyvärr är det väldigt frustrerande att arbeta med det då det går lite i vågor. Det känns som att det hela tiden är två steg fram och ett tillbaka som gäller, men vi jobbar helt klart i rätt riktning även om vi just nu har det lite jobbigare.

Betty har gjort halt framför dagens övning.

Kommentera

