Dagens Betty.

Nu när Betty beter sig illa i skogen är det slut på alla friheter för min lilla dam. Jag kommer att vara stenhård med precis allting tills det har löst sig. Jag är inte intresserad av att ha det här problemet längre så nu är det banne mig nog. Missförstå inte det här, jag är tuff mot Betty i vanliga fall också, men vissa småsaker får hon komma undan med för att de är harmlösa. Nu blir det inget mer sådant förrän hon har skärpt till sig. Det är dessutom slut på allt vad godis heter.

Idag hade jag bestämt mig. Jag får inte lov att bli ledsen och besviken på Betty när hon inte sköter sig då hon genast snappar upp min förändrade energi och tar det som en seger. Vi gav oss ut på en tömkörningssväng längs grusvägen och i början fungerade det bra. När vi hade kommit en bit tyckte hon att det var en bra idé att vända hemåt. Efter en del bråk fick jag henne på rätt kurs igen, men hon valde ytterligare en gång att vända. Jag knäppte då loss tömmarna från gjorden så att jag hade dem som vanliga tyglar. Betty fick sedan backa bort från stallet, längs med grusvägen. Det är inget svårt för henne egentligen, och hon vet mycket väl vad jag menar, men ändå skulle hon försöka sig på alla möjliga knep för att slippa undan. Flera gånger backade vi, gick fram, backade och gick fram igen.

Betty tycker att det är en väldigt bra idé att backa ut på den plöjda åkern för att där försöka vända hemåt. Idag gick jag ner med henne där och så fick hon backa i den 30 cm djupa jorden. Hon tyckte inte alls att det var roligt, blev förbannad och försökte slippa, men det fungerade inte. Idag var det som sagt slut på alla dumheter.

Efter en miljon halter, ännu fler steg bakåt, många rytanden och smackanden gav Betty äntligen upp. Då valde jag att koppla fast tömmarna i gjorden igen och tömköra bort från stallet. Vi kom väl ungefär 20 meter framåt innan hon valde att vända, så det var bara att börja backa igen. Ytterligare en gång provade vi och det gick bra att gå bort från gården.

Vi vände för att bege oss hemåt och det började bra. Efter att tag började Betty få bråttom, travade på stället och hade sig. Jag vände henne så att vi kunde gå åt andra hållet istället. Efter vissa protester gick hon med på det. Vi gick sedan ner på en av åkrarna och tömkörde på volt tills hon var avslappnad i båda varven. Vi vände efter det hemåt igen, men Betty blev alldeles för exalterad så vi fick först gå lite på andra hållet för att sedan vända igen. Äntligen, äntligen, äntligen kunde hon gå normalt, göra halt på mitt kommando, lyssna på förhållningarna och öka steglängden när jag bad henne.

Idag var vi ute i en och en halv timme och bråkade nästan hela tiden. Det här är en tuff brud, men det gäller att jag är tuffare och inte tillåter något sådant här. Jag hoppas innerligt att det här var den värsta striden i den här konflikten och att det kommer att bli bättre nu, även om det är en långsam förbättring.

0 thoughts on “Dagens Betty.

  1. ShireElin

    Jag beundrar dig för att du inte bara ger upp, utan alltid fortsätter försöka och söker lösningen. Ni har ändå haft detta problemet ganska länge nu men du lyckas ändå se de positiva sakerna, det är riktigt bra gjort. Önskar dig lycka till och att ni får ordning på det en gång för alla! 🙂

    Svara

Kommentera

