Hur veckans träning blev.

Den här veckan tappade vi helt och hållet vår planering, men så blir det ibland.

Såhär såg det ut:
Måndag: Jag och Betty begav oss uppför berget i det fantastiska vårvädret. Vi hittade en brant backe som vi galopperade upp för och skrittade ner för tills Betty var riktigt trött. Genom att sätta en utmattad Betty i rörelse på vägen hem lyckades jag hålla henne lugn.
Tisdag: Vila.
Onsdag: Mardrömsrunda i skogen med en häst som var totalt ofokuserad och hade bråttom värre hem. Tyvärr kändes måndagens framsteg helt bortblåsta och vi hade återigen tagit ett steg bakåt.
Torsdag: Mikaela kom och fotade. Betty var inte det minsta sugen på den planerade löslongeringen, så istället blev det paddockbus och sedan hoppning. Alltihop gick jättebra och jag insåg att jag måste börja ställa högre krav på Betty i ridningen.
Fredag: Höga krav it is! Betty svarade alldeles utmärkt på att jag krävde mer av henne och arbetade fantastiskt bra över galoppbommar, genom halter, i volter och i skänkelvikning. Tyvärr förtogs glädjen över det fantastiskt passet av att vi efteråt hade ytterligare ett skogsbråk. Betty bråkade, stökade och försökte allt möjligt för att slippa gå ut mot skogen och att lugna sig på vägen hem. Jag bestämde mig för att nu är det nog. Alla fördelar fröken häst har är nu bortplockade tills vi har fått ordning på det här.
Lördag: Vila.
Söndag: Jag gav Betty en ärlig chans att uppföra sig genom att tömköra längs med grusvägen. Tyvärr tog hon inte den utan bestämde sig för att bete sig riktigt, riktigt illa. Äntligen kunde jag ta fighten ordentligt från marken. Efter att vi hade backat och gjort halter i evigheter gav hon äntligen med sig och gick ordentligt ut mot skogen utan att försöka vända. Ytterligare ett par halter och backomgångar senare lugnade hon även ner sig på väg hemåt. Hon tog halterna som hon skulle, lyssnade på förhållningar och gick fram när jag bad om ökad steglängd. Jag hoppas innerligt att det här är början på slutet.

Kommentera

