Läget just nu.

Just den här veckan är det lite mycket på gång för min del. Jag har salstenta i statistik på fredag samtidigt som jag ska skriva en hemtenta i samma ämne. Hemtentan går ut på att hitta på att man har gjort en studie. Man ska sedan räkna ut olika värden på olika sätt, leta rätt på dem i tabeller och rapportera alltihop till vår föreläsare. Visst låter det fantastiskt roligt? Salstentan kommer att handla om teorin bakom statistik. Varför man gör som man gör, varför man använder de formler som finns och varför man räknar som man räknar. Jag kan säga att statistik inte är mitt favoritämne någonstans och det ska bli väldigt skönt när det här är avklarat.

Förutom att det är mycket i skolan ska vi komma igång med vår kandidatuppsats. Det här är sista terminen jag pluggar så det är dags att runda av alltihop med en uppsats. Just nu håller vi på att leta rätt på personer som kan ställa upp i vår studie, så det i sig är ett litet projekt.

Det är ju dessutom dags för betydligt roligare saker i helgen, nämligen träning för bästa Mats. Betty ska få röra ordentligt på sig imorgon efter de här två dagarnas vila. På torsdag ska vi bara ta en promenad för att hon ska få röra lite på sig, men slippa eventuell träningsvärk inför helgen.

Idag hann jag med ett boxningspass och imorgon blir det även lastträning med Jonna och hennes Fiona. Ibland blir det fullt upp när man har både skola, häst och fritid att kombinera, men det går om man bara vill.

Såhär ser statistikprogrammet SPSS ut. Visst vill ni genast skaffa det och börja skriva in siffror? 😉

0 thoughts on “Läget just nu.

    1. Frida

      Det som är nästan värst är att SPSS liknar Excel, men inte fungerar alls likadant. Man blir ju gaaalet frustrerad när man försöker göra Excelkommandon i SPSS och det inte fungerar.
      Nu har jag faktiskt ganska bra koll på de saker jag ska kunna i SPSS, men det betyder ju inte att det är roligt att räkna ut saker. Det ska bli såå skönt att lämna in den här hemtentan!

      Svara

Kommentera

