Dagens Betty.

Idag nådde vi framgång, jag och min lilla häst. Jag började med att tömköra längs grusvägen bara för att ha det avklarat innan ridningen. Betty var piggelin efter att ha vilat i två dagar.

Jag valde att ändra placering idag. Istället för att gå rakt bakom gick jag ungefär vid Bettys flank. Det gjorde att jag hade bättre koll på henne och därför kunde kontrollera henne bättre. Eftersom hon vet att hon inte får gå på mig gjorde det även att hon inte vände för att komma hem, utan bara stannade när hon tyckte att det var dags att byta riktning. Det i sin tur gjorde förstås att det var mycket lättare att fortsätta framåt.

Bråket i söndags verkar ha haft effekt. När Betty försökte hitta på andra saker än det hon skulle behövde jag bara smacka och fräsa till lite för att få henne med mig igen. Vid ett par tillfällen behövde jag göra halt och backa henne några meter, men det var inte alls på samma nivå som i söndags. Det känns som att vi är på väg åt rätt håll igen, och jag hoppas verkligen att det ger med sig nu.

När vi kom hem igen bytte jag tömkörningsutrutningen mot sadel och träns. Vi skrittade bort till paddocken som såg ut som ett plockepinn, dagen till ära. Linnéa byggde en bana häromdagen och använde precis varenda bom och hinderstöd som finns. Eftersom Betty ska hoppa i helgen lät vi bli det idag. Det var lite att leka med elden när jag försökte kringelikroka runt alla hinder. Hur jag än svängde kom vi mot bommar på något sätt, och Betty tyckte att alla hinder skulle hoppas. Hon får spara hoppglädjen lite till.

Ridpasset idag blev väldigt enkelt. Vi jobbade igenom alla gångarterna i båda varven och flyttade några steg i öppna. Efter det skrittade vi av längs grusvägen. Vi vända en bit innan skogsdungen och alltihop fungerade prickfritt. Håll tummarna för att det håller i sig nu!

Såhär såg min lilla höna ut idag.

0 thoughts on “Dagens Betty.

Kommentera

